Ananaski
PLAN PRACY
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na Wrzesień w grupie 6-latków
- Ja i Ty to my
- Spotkanie z latawcem
- Pożegnanie lata
- Tajemnice Ziemi
Obszar fizyczny:
- uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmiczno-muzycznych, ćwiczeniach porannych oraz ćwiczeniach gimnastycznych,
- rozwijanie koordynacji ruchowej w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie nauki czytania i pisania,
- rozwijanie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo naśladowczych, manipulacyjnych,
- uczestnictwo w zabawach ruchowych, wykonywanie różnych form ruchu z przyborami i bez nich,
- rozwijanie płynności i estetyki ruchu,
- kształtowanie właściwych chwytów dłoni podczas czynności takich, jak sprzątanie, zabawy, rysowanie i kreślenie wzorów.
Obszar emocjonalny:
- rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji, próby radzenia sobie z ich przeżywaniem,
- przedstawianie emocji i uczuć z wykorzystaniem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu,
- rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie,
- przedstawianie własnych emocji w trakcie zabaw,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, np. podczas rywalizacji,
- budowanie świadomości, że obcowanie ze sztuką jest wartościowe, wdrażanie do przedstawiania swoich emocji i uczuć podczas tworzenia i oglądania dzieł sztuki,
- uwrażliwienie na piękno i różnorodność ojczystego kraju,
- kształtowanie aktywnej postawy proekologicznej, rozumienie konieczności podejmowania działań proekologicznych w najbliższym otoczeniu i na co dzień.
Obszar społeczny:
- umacnianie więzi z grupą przedszkolną i wychowawcą,
- przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej oraz w kontaktach z dorosłymi,
- stosowanie form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji,
- kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się,
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych,
- dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi,
- rozwijanie umiejętności autoprezentacji ze wskazywaniem swoich mocnych stron, predyspozycji i faktycznych osiągnięć,
- kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań, jako członka grupy przedszkolnej,
- doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny,
- przestrzeganie zasad obowiązujących w grupie przedszkolnej oraz w kontaktach z dorosłymi,
- obdarzanie uwagą rozmów,
- formowanie poczucia tożsamości narodowej,
- wzmacnianie więzi pomiędzy dziećmi w grupie poprzez planowanie, przygotowywanie i przeżywanie wspólnej zabawy,
- rozwijanie współpracy w grupie,
- kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby jako członka grupy przedszkolnej, rozumienia tej roli i wiążących się z nią zadań.
Obszar poznawczy:
- aktywne słuchanie utworów literackich,
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem poprzez wprowadzenie elementów metody czytania globalnego,
- rozpoznawanie zapisu graficznego własnego imienia,
- posługiwanie się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i dorosłych,
- wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką zajęć,
- wskazywanie i nazywanie części ciała u siebie oraz u innych osób,
- odczytywanie informacji przedstawionych symbolicznie,
- poznanie sposobów przedstawiania przestrzeni na płaszczyźnie (mapy, plany),
- wdrażanie do prawidłowego posługiwania się liczebnikami głównymi,
- klasyfikowanie przedmiotów według kilku cech,
- rozwijanie umiejętności tworzenie zbiorów,
- doskonalenie sprawności grafomotorycznej,
- dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów,
- poprawne formułowanie wypowiedzi,
- kształtowanie słuchu fonematycznego,
- kształtowanie gotowości do nauki czytania, pisania oraz liczenia,
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „o” „O”, „a” „A”, „t” „T”
- nabywanie wiedzy o własnym kraju poprzez zabawy z mapą,
- dostrzeganie cech charakterystycznych krajobrazów Polski,
- utrwalanie znajomości symboli narodowych i wzbudzanie do nich szacunku,
- utrwalanie nazw i wyglądu letnich kwiatów i owoców,
- rozwijanie pamięci oraz myślenia skojarzeniowego poprzez stosowanie mnemotechnik,
- wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata,
- tworzenie sytuacji sprzyjających wyrażaniu rozumienia świata oraz zjawisk,
- rozbudzanie zainteresowań dotyczących wiedzy o naszej planecie i jej położeniu w kosmosie,
- rozwijanie wiedzy o kontynentach oraz ich faunie, florze i mieszkańcach,
- rozwijanie wyobraźni muzycznej poprzez odtwarzanie sekwencji rytmicznych,
- kształtowanie pojęcia liczby jeden, poznanie cyfry 1,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
Czesław Janczarski „Latawiec”
Wznosi się latawiec
nad polem, nad drogą.
Wije się, szeleści
papierowy ogon.
Wyżej, jeszcze wyżej!
Już jest nad topolą.
To już nie latawiec,
a prawie samolot.
Ach, gdybym miał w ręku
trochę dłuższy sznurek,
pewnie mój latawiec
wzbiłby się pod chmurę!
Może by ogonem
o księżyc zahaczył,
gwiazdom w srebrne oczy
może by popatrzył?
Leci mój latawiec
w błękitnej przestrzeni
jak kosmiczny pojazd,
co wystrzelił z ziemi.
Piosenka „Na wakacjach było miło”
- Na wakacjach było miło, było miło.
Słońce w plecy nam świeciło, nam świeciło!
Wielkie morze jak umiało, jak umiało,
za uszami nam szumiało, nam szumiało!
Ref. Na wakacjach było miło,
ale lato się skończyło, ale lato się skończyło!
- Na wakacjach było miło, było miło,
gdy po górach się łaziło, oj, łaziło!
A te góry jak umiały, jak umiały,
wciąż nam widok zasłaniały, zasłaniały!
Ref. Na wakacjach było miło…
- Na wakacjach było miło, było miło,
gdy w jeziorze jedną nogę się umyło,
gdy się wpadło nosem prosto do mrowiska
i się mrówki zobaczyło całkiem z bliska.
Ref. Na wakacjach było miło,
ale lato się skończyło,
ale lato się skończyło!
Na wakacjach było miło,
ale lato się skończyło,
ale lato, ale lato, ale lato się skończyło!
Jadłospis
18.09.2023 - 22.09.2023
Poniedziałek
Śniadanie
Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7) twaróg ze szczypiorkiem i papryką(7) powidła śliwkowe, czekolada na mleku(7) herbata owocowa, sałatka grecka(7)
obiad
zupa z fasolki szparagowej(7,9) ryż(1) gyros z piersi kurczaka z sosem czosnkowym(7) marchew gotowana(1,7), woda
podwieczorek
panacotta z musem malinowym(7)
Wtorek
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7) pasta mięsna z warzywami(7,9) ser żółty(7) salsa pomidorowa, zupa mleczna musli porzeczkowe(1,7) herbata czarna z cytryną
obiad
kapuśniak z kapusty kiszonej, naleśniki z serem i dżemem brzoskwiniowym(1,3,7), woda
podwieczorek
owoc
Środa
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7) pasta jajeczna z koperkiem(4,7) szynka drobiowa, ogórek zielony, zupa mleczna kasza jęczmienna(1,7) herbata z białej morwy
obiad
rosół z makaronem(1,3) medaliony drobiowe z serem żółtym(1,3,7) kapusta pekińska(7), woda
podwieczorek
bułka maślana(1,3,7)
Czwartek
Śniadanie
Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) pasta rybna z łososia i twarogu z koperkiem(4,7) szynka , zupa mleczna kasza kukurydziana(1,7) sałatka owocowa, lemoniada
Obiad
Zupa koperkowa(7) makaron z truskawkami(1,3,7), woda
Podwieczorek
Cebularz(1,3,7)
Piątek
Śniadanie
Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) humus bazyliowy, szynka wieprzowa, mleko z miodem, herbata czarna, mix warzyw
Obiad
Zupa jarzynowa(7) pierogi ruskie(1,3,7) kapusta czerwona , woda
Podwieczorek
Ptysie z budyniem(1,3,7)