Ananaski
PLAN PRACY
Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej w styczniu w grupie 6-latków
Tematy
Witaj Nowy Roku!
Zimowa Olimpiada przedszkolaków
Coraz bliżej gwiazd
Z pamiętnika babci i dziadka
Eksperymenty z wodą i śniegiem
Obszar fizyczny:
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
- kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności
- wdrażanie do reagowania odpowiednim ruchem na polecenie nauczyciela
- uświadamianie dzieciom wpływu aktywności fizycznej, hartowania i zdrowego odżywiania na stan zdrowia, prawidłowy rozwój i samopoczucie
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe
- wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami – wycinania po liniach różnego kształtu
- wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami (wycinanie po liniach prostych, łamanych, falistych, kolistych)
- doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-technicznych i konstrukcyjnych
- doskonalenie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w ćwiczeniach gimnastycznych, grach i zabawach ruchowych
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i porządku podczas zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych
- kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania w zabawach ruchowych
- doskonalenie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała
- kształtowanie nawyku kontroli postawy ciała oraz układania ręki podczas kreślenia
- wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się przyborami i narzędziami
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
- doskonalenie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności
- wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały
Obszar poznawczy:
- poznanie drukowanej i pisanej litery „C”, „c”
- rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
- wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
- rozwijanie umiejętności czytania globalnego
- budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (nazwy zimowych dyscyplin sportowych, nazwy odzieży sportowej)
- poznanie zapisu cyfrowego liczby 0
- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 9 (w przód i wspak)
- doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
- doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej, tyle samo)
- dodawanie i odejmowanie na konkretach
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy
- utrwalenie znajomości piramidy zdrowego żywienia
- rozróżnianie zdrowej i niezdrowej żywności
- wyrabianie nawyków prozdrowotnych
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej w obrębie zdań, wyrazów, sylab i głosek
- poznanie drukowanej i pisanej litery „N”, „n”
- rozwijanie umiejętności czytania globalnego (babcia, dziadek, życzenia itp.)
- kształtowanie umiejętności przyporządkowania każdej głosce odpowiadającej jej litery, w miarę poznawania kolejnych liter
- wdrażanie do sprawnego posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej, kierunkowej i cech wielkościowych
- rozwijanie umiejętności wokalnych, recytatorskich i tanecznych
- doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dzielenia się swoimi doświadczeniami
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu, opowiadania wysłuchanej historii
- kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości
- doskonalenie techniki czytania poprzez czytanie prostych sylab
- wzbudzenie zainteresowania literami: litery „p”, „P”, wyrazy do globalnego czytania związane z wprowadzanymi literami
- kształtowanie pojęcia liczby „osiem”, poznanie cyfry 8
- rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 8
- doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych
- doskonalenie umiejętności przeliczania elementów
- kształcenie umiejętności układania i odczytywania zapisów matematycznych
- wzbogacanie słownictwa związanego z tematem
- rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych
- stymulowanie swobodnej aktywności poznawczej poprzez zabawy w kąciku tematycznym, oglądanie książek, ilustracji, modeli powietrznych środków transportu itp.
- wdrażanie do poprawnego posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu (wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy)
- wdrażanie do czytania globalnego (nazwy dni tygodnia, nazwy miesięcy)
- poznanie drukowanej i pisanej litery „B”, „b”
- doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
- wdrażanie do zdobywania wiadomości o otaczającej rzeczywistości przyrodniczej (obserwacja pogody)
- usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych
Obszar emocjonalny:
- kształtowanie umiejętności cieszenia się z wygranej
- kształtowanie odporności emocjonalnej, a w szczególności radzenia sobie z przegraną oraz okazywania radości z wygranej innych
- kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej
- uczenie się czerpania radości ze sprawiania innym niespodzianek z okazji ich święta
- wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólne przeżywanie przyjemności i radości
- nabywanie wiary we własne możliwości i siły
- kształtowanie uczucia przywiązania, szacunku i wdzięczności dla dziadków
- uczenie się czerpania radości ze sprawiania innym niespodzianek z okazji ich święta
- wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólne przeżywanie przyjemności i radości
- nabywanie wiary we własne możliwości i siły
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie z przeżywanymi emocjami
- kształtowanie postawy zaciekawienia otaczającym światem oraz radości z jego odkrywania
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem
- rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez eksperymentowanie
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole: podporządkowania się określonym zasadom i czynnościom do wykonania
- kształtowanie postawy poszanowania opinii i poglądów innych osób, niezależnie od sądów i przekonań własnych
Obszar społeczny:
- rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy
- kształtowanie umiejętności pracy i zabawy w grupie
- kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie (prawa – obowiązki) oraz ról innych członków rodziny
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (podporządkowanie się określonym zasadom, podział ról i przydzielenie określonych zadań, czynności do wykonania)
- wyzwalanie inicjatywy w działaniu i współtworzeniu imprezy dla dziadków
- kształtowanie uczucia przywiązania, szacunku i wdzięczności dla dziadków
- integrowanie się podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy i zabawy
- budowanie pozytywnej atmosfery w grupie
- kształtowanie świadomości, że w komunikacji najważniejsza jest chęć porozumienia, które to porozumienie można osiągnąć za pomocą różnorodnych środków przekazu
- doskonalenie koncentracji podczas zajęć i umiejętności podążania za ich tokiem
- wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (określone zasady, podział ról i przydzielenie zadań, czynności do wykonania)
- wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć
- ćwiczenie umiejętności właściwego planowania czasu
- kształtowanie postawy uważnego słuchania innych, unikanie ich oceniania
PIOSENKA
Babciu, dziadku – kocham was!
1.Babcia jest jak dobra wróżka,
zawsze uśmiech ma na twarzy,
najpiękniejsze czyta bajki,
pyszne naleśniki smaży!
Ref. Dziś piosenkę dla was mam
i całusa chętnie dam!
Z wami słodko mija czas.
Babciu, dziadku – kocham was! bis
2. Z dziadkiem mogę majsterkować
albo wybrać się na grzyby…
O kosmosie mi opowie
i nauczyć łowić ryby!
Ref. Dziś piosenkę dla was mam
i całusa chętnie dam!
Z wami słodko mija czas.
Babciu, dziadku – kocham was! bis
WIERSZ
Zima i dzieci Bożena Forma
Lecą z nieba płatki śniegu,
świat się cały bieli wkoło.
Zabierz narty oraz sanki,
na dół z górki mknij wesoło.
W słońcu skrzą się śnieżne gwiazdki,
zostań z nami Pani Zimo.
Drzewa mają białe czapy,
wśród nich zjeżdżać będzie miło.
Mróz siarczysty w uszy szczypie,
nosy wszystkich są czerwone.
Zimo! Sypnij więcej śniegiem,
dzieci będą zachwycone.
Jadłospis
20.01.2025 - 24.01.2025
Poniedziałek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb żytni (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), masło 82 % (7), humus, polędwica sopocka, dżem niskosłodzony, pomidory z mozzarellą
kasza jaglana na mleku (1,7)
zielona herbata
Obiad
rosół z makaronem (1,3)
medaliony drobiowe z serem żółtym (1,3,7) ziemniaki, ogórek kiszony z marchewką
woda
Podwieczorek
ciastka zbożowe z żurawiną
Wtorek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb orkiszowy (1), bagietka (1), twarożek z orzechami i pistacją (7), masło pomarańczowe (7), ser żółty (7), sałatka z kiełbasą, ogórkiem kiszonym i koperkiem, kabanosy
płatki ryżowe na mleku (1,7)
czarna herbata z imbirem i pomarańczą
Obiad
zupa kalafiorowa (7)
kasza gryczana biała (1), wieprzowina szarpana z warzywami (1), buraczki
woda
Podwieczorek
banan
Środa
Śniadanie
chleb mazowiecki (1), chleb razowy (1), bagietka (1), chleb żytni (1), masło 82% (7), jajko na twardo z sosem tatarskim (3,7), indyk pieczony, sałatka owocowa
płatki kukurydziane na mleku (1,7)
Obiad
zupa zacierkowa (1,3)
gołąbki z siekaną kapustą z ziemniakami
woda
Podwieczorek
drożdżówka z serem (1,3,7)
Czwartek
Śniadanie
chleb mazowiecki (1), chleb razowy (1), bagietka grahamka (1), masło 82% (7), pasta z łososia, awokado i twarożkiem (4,7), pasta z czerwonej fasoli, czipsy z jarmużu, mix warzyw
mleko z miodem, herbata owocowa
Obiad
barszcz biały z jajkiem i kiełbasą (1,3,7)
makaron penne brązowy (1,3) z sosem carbonara (3,7)
woda
Podwieczorek
mus owocowy
Piątek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb żytni (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), masło 82 % (7), schab na kartki, jogurt z owocami (7), rzodkiewka, sałata, kiełki
kakao (7), herbata miętowa
Obiad
krupnik (1)
kluski leniwe (1,3,7) polane bułką tartą z surówka z białej kapusty
woda
Podwieczorek
świeży owoc
Alergeny
(1) GLUTEN (2) SKORUPIAKI i produkty pochodne (3) JAJA i produkty pochodne (4) RYBY i produkty pochodne (5) ORZESZKI ZIEMNE (arachidowe) i produkty pochodne (6) SOJA i produkty pochodne (7) MLEKO i produkty pochodne (łącznie z laktozą) |
(8) ORZECHY (9) SELER i produkty pochodne (10) GORCZYCA i produkty pochodne (11) NASIONA SEZAMU i produkty pochodne (12) DWUTLENEK SIARKI (13) ŁUBIN i produkty pochodne (14) MIĘCZAKI i produkty pochodne |