Ananaski

PLAN PRACY

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na Luty w grupie 6-latków

  1. Karnawał na świecie
  2. Polarna wyprawa
  3. Na wiślanym szlaku
  4. Sztuka blisko nas

 

Obszar fizyczny:

  • wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w zabawach i ćwiczeniach w sali i na świeżym powietrzu,
  • kształtowanie nawyku przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo,
  • doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych według instrukcji,
  • doskonalenie sprawności manualnej oraz utrwalanie właściwego kierunku kreślenia podczas wykonywania ćwiczeń graficznych,
  • doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, naśladowczych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych itp.,
  • rozwijanie prawidłowych nawyków żywieniowych,
  • wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania podczas zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych,
  • doskonalenie umiejętności precyzyjnego składania, zaginania papieru,
  • doskonalenie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała,

 

Obszar emocjonalny:

  • kształtowanie umiejętności nazywania emocji towarzyszących wspólnej zabawie,
  • kształtowanie umiejętności bycia w relacji z rówieśnikami i dorosłymi z zachowaniem wzajemnego szacunku,
  • doskonalenie umiejętności wyrażania emocji w sposób umożliwiający dziecku dobre funkcjonowanie w grupie,
  • kształtowanie postawy współodpowiedzialności za pozytywną atmosferę w grupie przedszkolnej,
  • kształtowanie poczucia troski o zwierzęta i potrzeby reagowania na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną im krzywdę,
  • kształtowanie świadomości, wpływu działalności człowieka na przyrodę poprzez zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne,
  • doskonalenie umiejętności rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie,
  • doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacji rywalizacji, z przegraną i wygraną,

Obszar społeczny:

  • kształtowanie postawy szacunku wobec drugiego człowieka niezależnie od jego wyglądu, statusu materialnego,
  • kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej poprzez aktywne włączanie się w podejmowane działania,
  • budowanie świadomości o znaczeniu uniwersalnych wartości ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: odpowiedzialność, solidarność,
  • wdrażanie do postawy akceptacji, szacunku i życzliwości wobec wszystkich ludzi, w bliższym i dalszym środowisku, wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie itp.,
  • wdrażanie do postrzegania własnej osoby jako członka narodu (Polka/Polak),
  • kształtowanie poczucia dumy z faktu bycia Polką/Polakiem poprzez ukazywanie piękna: przyrody, krajobrazów, języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki,

 

Obszar poznawczy:

  • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i emocji (zabawy dramowe),
  • kształtowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi z przestrzeganiem konsekwencji i zgodności czasu,
  • doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości, bytów rzeczywistych od medialnych, realistycznych od fikcyjnych,
  • poszerzanie znajomości liter: litery „b”, „B”,
  • rozwijanie zainteresowania czytaniem poprzez uczestnictwo w zabawach i grach z wykorzystaniem poznanych liter,
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania i kontynuowania rytmów oraz ich przekładania na inne reprezentacje,
  • kształtowanie pojęcia liczby zero, poznanie cyfry „0”,
  • rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 8,
  • kształtowanie pojęcia stałości długości,
  • doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania za pomocą zbiorów zastępczych,
  • rozwijanie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi podczas zabaw badawczych, ruchowych, itp.,
  • doskonalenie umiejętności wyrażania rożnych treści i emocji gestem, mimiką, ruchem,
  • wdrażanie do wykorzystywania zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych,
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych,
  • doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy prostych fonetycznie słów,
  • poszerzanie znajomości liter: litery „n”, „N”,
  • rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter,
  • rozwijanie umiejętności precyzowania wypowiedzi oraz pytań w celu uzyskania informacji,
  • poszerzanie wiedzy o zwyczajach i tradycjach regionalnych, o wybranych symbolach związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach, legendach, bajkach,
  • doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi (konsekwencja i zgodność czasu),
  • kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów, zdań w zakresie znanych liter,
  • wdrażanie do śpiewania piosenek i uczestniczenia w zabawach opartych na tradycji ludowej,
  • doskonalenie umiejętności planowania kolejnych etapów i czynności, właściwego wykorzystania płaszczyzny lub przestrzeni oraz elementarnego dostrzegania proporcji,
  • poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: kształtowanie pojęcia „stolica”,
  • kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski,
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi w szerokim zakresie i dostrzegania ich znaczenia,
  • kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych i w pamięci,

Wiersz:

Dzieci stawiają pomnik

– Przy ulicy Astronomów

stoi bardzo dużo domów,9

lecz brakuje tu pomnika

Mikołaja Kopernika –

tak powiedział pan Astronom,

kiedy szedł na spacer z żoną.

Popatrzyła bliźniąt para:

– Nie ma, ale będzie zaraz,

będzie pomnik Kopernika,

bo Kopernik wart pomnika!

Skrzyknął chłopców Teleskopek:

– Do mnie, chłopcy! Tu, galopem!

Co Kopernik robił? Wiecie?

– On coś odkrył pierwszy w świecie.

– Mnie obiło się o uszy,

że Kopernik Ziemię ruszył.

– Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię,

polskie go wydało plemię.

– Wstrzymał Słońce? Co to znaczy?

– Ja wam mogę wytłumaczyć! –

Tak oznajmił Teleskopek,

Więc postawmy tu dwukropek:

– Tata mówił, że przed laty

ludzie się nie znali na tym

i nie wiedział nikt z uczonych,

jak ten świat jest urządzony.

„Słońce krąży wokół Ziemi” –

powtarzali ci uczeni

i pojęcia żaden nie miał,

że to właśnie krąży Ziemia.

Krąży, krąży i bez końca

kręci się dokoła Słońca!

To Kopernik odkrył pierwszy

i stąd właśnie jest ten wierszyk:

„Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię,

polskie wydało go plemię”.

Zróbmy pomnik Kopernika,

bo Kopernik wart pomnika.

Wanda Chotomska

 

Piosenka „Ruch, ruch, ruch”

  1. Nie siedź w domu, gdy na dworze słońce świeci,

wyjdź na spacer, jak to robią inne dzieci,

zabierz piłkę i skakankę z kąta weź,

pokaż innym, że ty także ćwiczyć chcesz!

Ref. Na ruch, ruch, ruch jest dzisiaj wielka moda,

więc ćwicz, ćwicz, ćwicz to dobre jest dla zdrowia,

 a ruch, ruch, ruch jest twoim przyjacielem,

 więc ćwicz, ćwicz w dni powszednie i w niedziele!

  1. Nie siedź w domu, gdy na dworze deszczyk pada,

w małym deszczu może niezła być zabawa,

włóż kalosze, bo kalosze lubią deszcz

i parasol weź na spacer, jeśli chcesz!

Ref. Na ruch, ruch, ruch jest dzisiaj wielka moda…

  1. Nie siedź w domu, gdy na dworze śnieżek prószy,

wyjdź na spacer, nauszniki włóż na uszy,

gdy masz łyżwy na ślizgawkę możesz pójść

lub na narty, jeśli mieszkasz pośród gór!

Ref. Na ruch, ruch, ruch jest dzisiaj wielka moda…

Jadłospis

22.04.2024 - 26.04.2024
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7)twaróg z orzechami i miodem(7,9)zupa mleczna kasza(1,7)mix warzyw, szynka okopcowa, herbata owocowa

obiad

zupa pomidorowa z makaronem(1,3,7)ziemniaki z marchewką, pulpety w sosie śmietanowo bazylikowym(1,3,7)kapusta w zalewie ,woda

podwieczorek

wafle malinowe

Wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7)polędwica sopocka, jajko na twardo w sosie tatarskim(1,3,7)zupa mleczna makaron(1,3,7)mix sałat z pestkami słonecznika polane olejem, lemoniada cytrynowa

obiad

zupa szczawiowa z jajkiem(3)kopytka z czarnuszką i groszkiem konserwowym(1,3,9)mizeria ze śmietaną(7) , woda

podwieczorek

placek drożdżowy(1,3,7)

Środa

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7)polędwica drobiowa, ser żółty(7)rzodkiewka, kawa inka na mleku(7)herbata z miętą

obiad

zupa barszcz czerwony(7)ryż(1)gyros z sosem czosnkowym(7)marchew gotowana(1,7), woda

podwieczorek

owoc

Czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)humus bazyliowy, paróweczki, zupa mleczna kulki czekoladowe(1,7)marchew z miodem i sezamem, herbata biała  

Obiad

Zupa krupnik(1)spaghetti bolognese(1,3), woda

 Podwieczorek

 Jogurt(7)

Piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)pasta mięsna, dżem brzoskwiniowy niskosłodzony, mleko(7)ogórek kiszony

Obiad

Zupa zacierkowa(1,3)ziemniaki, ryba smażona w mące kukurydzianej(1,4)sałata z sosem vinegret, woda

Podwieczorek

owoc