Ananaski

PLAN PRACY

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na Maj w grupie 6-latków

 

  1. Biało-czerwony maj.
  2. Podróże po Europie.
  3. Wiosenne barwy i dźwięki.
  4. W rodzinnym kręgu.
  5. Prawa wszystkich dzieci.

 

Obszar fizyczny:

  • wdrażanie do systematycznego uczestnictwa w organizowanych zabawach ruchowych i przestrzegania zasad zapewniających bezpieczeństwo,
  • doskonalenie umiejętności tworzenia prac plastyczno-technicznych według instrukcji,
  • doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalenie właściwego kierunku kreślenia od lewej strony do prawej, od góry do dołu,
  • wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu,
  • wdrażanie do wykonywania ćwiczeń zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną, zgodnego współdziałania podczas zabaw ruchowych,
  • wdrażanie do podejmowania aktywności ruchowej,
  • doskonalenie koordynacji ruchowej,
  • kształtowanie gotowości do podjęcia systematycznej nauki pisania,
  • doskonalenie sprawności dłoni, kształtowanie prawidłowego chwytu pisarskiego,
  • doskonalenie umiejętności sprawnego przebierania się, wiązania sznurowadeł

doskonalenie umiejętności kulturalnego zachowania się przy stole, sprzątania po posiłku,

  • wdrażanie do prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu w sytuacjach codziennych i podczas okazjonalnych poczęstunków,

 

Obszar emocjonalny:

  • wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych,
  • kształtowanie umiejętności opisywania emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką,
  • kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacji porażki i sukcesu innych,
  • kształtowanie świadomości swoich mocnych i słabych stron oraz pozytywnego stosunku do zdarzeń,
  • doskonalenie umiejętności radzenia sobie z porażką czy przegraną,
  • doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen odnoszących się do wartości drugiego człowieka niezależnie od jego statusu materialnego, wyglądu czy sprawności,
  • kształtowanie postawy tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi,
  • rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
  • rozwijanie umiejętności podejmowania wysiłku intelektualnego w sytuacji napięć,
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania uczuć i emocji oraz wyrażania ich w sposób akceptowalny społecznie,
  • kształtowanie umiejętności dostrzegania odmienności i niepowtarzalności każdej osoby,
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami, wyrażania ich w akceptowany społecznie sposób,
  • kształtowanie umiejętności zachowywania się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, liczenia się z ich uczuciami i potrzebami,

Obszar społeczny:

  • kształtowanie postawy szacunku, akceptacji, tolerancji i życzliwości wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym środowisku, uwrażliwianie na ich potrzeby,
  • kształtowanie świadomości przynależności narodowej i pełnienia różnych ról społecznych,
  • kształtowanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą,
  • doskonalenie umiejętności przestrzegania zasad kulturalnego zachowania przy stole, odpowiedniego posługiwania się sztućcami podczas posiłków,
  • kształtowanie umiejętności nakrywania do stołu w sytuacjach codziennych i podczas okazjonalnych poczęstunków,
  • kształtowanie umiejętności przygotowywania posiłków z przestrzeganiem zasad higieny i bezpieczeństwa,
  • kształtowanie postawy szacunku wobec odmienności i niepowtarzalności każdej osoby,
  • doskonalenie umiejętności zachowywania się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami z zachowaniem zasad bezpieczeństwa,
  • wdrażanie do dbania o bezpieczeństwo swoje i rówieśników podczas zabawy,
  • doskonalenie umiejętności współpracy z uwzględnieniem potrzeb wszystkich członków grupy,
  • doskonalenie umiejętności obdarzania uwagą osób dorosłych i rówieśników,
  • poszerzanie wiedzy o rodzinie pochodzenia: jej tradycjach, historii, członkach i pełnionych przez nich rolach społecznych,
  • doskonalenie rozumienia obowiązków członków rodziny i konieczności ich wypełniania,
  • kształtowanie postawy szacunku, życzliwości i tolerancji wobec osób w najbliższym otoczeniu,

 

 

Obszar poznawczy:

  • doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych podczas przeprowadzania doświadczeń badających właściwości materiałów, zjawiska fizyczne,
  • wdrażanie do kontrolowania poprawności własnych wypowiedzi słownych pod względem artykulacyjnym, gramatycznym oraz podejmowania prób samodzielnej poprawy błędów,
  • kształtowanie umiejętności czytania – poznanie liter „f”, „F”,
  • kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski,
  • wdrażanie do postawy poszanowania symboli narodowych: flagi, godła i hymnu,
  • kształtowanie umiejętności śpiewania hymnu państwowego, z zachowaniem właściwej postawy ciała, zaznajamianie z sytuacjami, w których jest grany hymn państwowy,
  • kształtowanie umiejętności porównywania cech wielkościowych przedmiotów,
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni,
  • kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania oraz zapisywania działań matematycznych za pomocą symboli matematycznych,
  • kształtowanie znajomości wybranych monet i banknotów, znaczenia pieniędzy w życiu codziennym,
  • kształtowanie świadomości przynależności społecznej i terytorialnej: moja rodzina, moje miasto, mój region, mój kraj,
  • wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych,
  • doskonalenie umiejętności ilustrowania zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażania emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną,
  • kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów z poznanych liter,
  • kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć,
  • doskonalenie umiejętności opisywania obrazków, doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
  • poszerzanie wiedzy o Unii Europejskiej i krajach członkowskich,
  • doskonalenie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni.

Wiersz:

„Motyl”

Motyl usiadł mi na głowie.

Może bajkę mi opowie?

No i proszę! Opowiedział!

Chociaż bardzo krótko siedział!

Za górami, za lasami

stoi zamek ze skrzydłami.

Ma tęczowe okiennice –

w zamku siedzą gąsienice.

Na kanapach i na tronach –

każda pięknie wystrojona.

Wśród gąsienic krąży plotka,

że je coś dziwnego spotka.

Coś się stanie, coś wydarzy

wśród zamkowych korytarzy

Wtem ktoś wrzasnął: Czary-mary!

Zaraz zmienię was w poczwary!

Łapcie koce i piżamy,

raz, dwa, trzy i zasypiamy!

I już w zamku zakamarkach

przy poczwarce śpi poczwarka.

Ta pod kocem, ta w śpiworze,

każda w bardzo złym humorze.

Przeszła jesień na paluszkach…

Przeszła zima w białych puszkach…

Wiosna biega wokół zamku.

O! Jak szarpie złotą klamką!

Nagle wiatr uderzył w bramy!

Pękły zamku złote ściany

i motyle wyfrunęły!

Czy już wiecie, skąd się wzięły?

Każdy motyl skrzydła suszy,

jak wysuszy, w świat wyruszy.

I opowie bajkę o tym,

co się działo w zamku złotym!

Dorota Gellner

 

Piosenka:

„Mamo, tato”

  1. Może kiedyś moja mama

 kupi mi hipopotama,

 z którym mógłbym nieustannie

 brykać w wannie lub w fontannie.

 Może tata mnie zabierze

 w długą podróż na rowerze,

 prosto nad ocean wielki,

 żeby zbierać tam muszelki…

Ref. Mamo, tato, przecież wiecie,

 że sny mamy kolorowe

 i wierzymy, że umiecie }bis

 spełnić choćby ich połowę.

  1. Może pójdzie ze mną tata

 gdzieś na drugi koniec świata,

 by hodować żółte smoki

 i ze śmiechu zrywać boki.

 Może z mamą wymyślimy

 jak mieć co dzień urodziny,

 bujać w chmurach przez rok cały

 i niebieskie jeść migdały

Ref. Mamo, tato, przecież wiecie…

Jadłospis

10.06.2024 - 14.06.2024
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy (1), bułka pszenna (1), chleb mazowiecki (1), masło(7), pasztet, pasta jajeczna z majonezem i koperkiem(3,7), zupa mleczna otręby owsiane(1,7), sałatka grecka, herbata  

obiad

zupa pomidorowa z makaronem(1,3,7), ziemniaki młode z koperkiem, potrawka z kurczaka(7), surówka z białej kapusty ,woda

podwieczorek

wafle malinowe

Wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1), chleb mazowiecki(1), chleb razowy(1), masło(7), ser żółty(7), schab biały, zupa mleczna makaron(1,3,7), sałatka owocowa, herbata  

obiad

zupa brokułowa (7), ziemniaki, kotlet mielony(1,3), mizeria(7), woda

podwieczorek

placek drożdżowy(1,3,7)

Środa

Śniadanie

bułka pszenna(1), chleb mazowiecki(1), chleb razowy(1), masło(7), szynka na kartki, humus bazyliowy, zupa mleczna kasza kukurydziana(1,7), mix warzyw, herbata biała

obiad

zupa kapuśniak, kasza bulgur(1), gulasz mięsno warzywny, sałata z sosem vinegret, woda

podwieczorek

owoc

 

 

 

 

Czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1), chleb razowy(1), bagietka(1), masło(7), paróweczki cielaczki, powidła śliwkowe, pomidory, herbata owocowa, czekolada na mleku(7)

Obiad

Zupa żurek z jajkiem(3,7), tagliatelle ze szparagami, boczkiem, szpinakiem i ziołami, woda

Podwieczorek

owoc

 

Piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1), chleb razowy(1), bagietka(1), masło(7), mix wędlin, łosoś z twarożkiem i koperkiem(4,7), rzodkiewka, kiełki, mleko z miodem(7)

Obiad

Zupa grochowa(1), ryż z jabłkami i truskawkami(1,7), woda

Podwieczorek

Drożdżówka z serem(1,7)