Ananaski
PLAN PRACY
Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej w październiku w grupie 6-latków
Tematy:
Bezpieczne przedszkolaki zdobywają odznaki
Książka kucharska prosto z natury
Jak dbamy o nasze zdrowie
Odkrywamy sekrety przyrody jesienią
Obszar fizyczny:
- wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
- wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach
- wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
- wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
- rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów)
- kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych
- poznanie wartości zdrowego odżywiania się w kontekście zdrowego trybu życia
- rozwijanie motoryki małej ‒ manipulowanie bardzo małymi przedmiotami, wycinanie i lepienie z plasteliny
- kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw muzyczno-ruchowych
Obszar emocjonalny:
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
- wdrażanie do respektowania cudzych emocji
- rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
- rozwijanie wytrwałości w kończeniu zadań i pokonywaniu trudności
- kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką
- budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody
Obszar społeczny:
- rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
- wdrażanie do zgodnego współdziałania z innymi dziećmi w grupie
- rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w zespole nad wspólnym projektem plastycznym
- rozwijanie zainteresowań muzycznych, ruchowych i plastycznych
- kształtowanie pożądanych zachowań (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta)
- wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej
Obszar poznawczy:
- rozwijanie umiejętności pisania liter od strony lewej do prawej – staranne odtwarzanie kształtu wzorów i mieszczenie ich w wyznaczonych liniach
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw i owoców rodzimych i zagranicznych dostępnych w naszym kraju, wyodrębnianie charakterystycznych cech warzyw i owoców (kształt, barwa, smak i zapach)
- kształtowanie umiejętności sporządzanie prostych potraw z warzyw i owoców
- bogacenie słownika biernego i czynnego poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych i technicznych
- doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza, wnioskowanie
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
- poznanie obrazu graficznego głoski „e” ‒ litery „E”, „e”
- doskonalenie umiejętności charakteryzowania postaci i zdarzeń w poznawanych utworach literackich
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter
- poznanie obrazu graficznego liczby „3”
- doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 3
- rozwijanie znajomości pojęć matematycznych – trójkąt
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania kształtu figur geometrycznych płaskich i klasyfikowania figur geometrycznych według kilku wybranych cech
- wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu: „rano”, „południe”, „popołudnie”, „wieczór”, „wczoraj”, „dzisiaj”, „jutro”
- doskonalenie percepcji słuchowej
- poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”
- rozwijanie umiejętności wygłaszania wiersza z pamięci
- konstruowanie wypowiedzi na podstawie ilustracji
- poznanie obrazu graficznego liczby „4”
- poznanie obrazu graficznego głoski „m” ‒ litery „M”, „m”
- podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- poznanie obrazu graficznego liczby „5”
- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5 (liczebniki główne i porządkowe)
- rozpoznawanie monet (1 zł, 2 zł, 5 zł)
- układanie własnych rytmów wizualnych i dźwiękowych
PIOSENKI I WIERSZE
„ Mokra piosenka”
- Kiedy pada, zdarza się,
że po prostu jest ci źle.
A ja na to radę mam:
z deszczem śpiewam, z deszczem gram.
Ref. Plim, plum, chlap, chlap
– to deszczyk cicho gra
mokrą piosenkę: kap, kap, kap.
Plim, plum, chlap, chlap
– to śpiewa cały świat
mokrą piosenkę: kap, kap, kap.
- Bardzo lubię kiedy z chmur
pada z pluskiem kropel chór,
i przyjemność wielką mam,
kiedy słyszę: plim, plum, plam.
Ref. Plim, plum, chlap, chlap…
- To zabawne, kiedy w dach
krople bębnią: bach, bach, bach.
I już teraz dobrze wiesz,
jak przyjemny bywa deszcz.
Ref. Plim, plum, chlap, chlap…
Na straganie Jan Brzechwa
Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:
„Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze”.
„Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!”
Rzecze na to kalarepka:
„Spójrz na rzepę – ta jest krzepka!”
Groch po brzuszku rzepę klepie:
„Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?”
„Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka – z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może”.
„A to feler” –
Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:
„Mój buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?”
Burak tylko nos zatyka:
„Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą”.
„A to feler” –
Westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli:
„Gdzie się pani tu gramoli?!”
„Nie bądź dla mnie taka wielka” –
Odpowiada jej brukselka.
„Widzieliście, jaka krewka!” –
Zaperzyła się marchewka.
„Niech rozsądzi nas kapusta!”
„Co, kapusta?! Głowa pusta?!”
A kapusta rzecze smutnie:
„Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!”
„A to feler” –
Westchnął seler.
Jadłospis
28.10.2024 - 31.10.2024
Poniedziałek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bułka pszenna (1), masło 82 % (7), schab wiśniowy, ser biały z rzodkiewką i szczypiorkiem (7), sałatka owocowa
zupa mleczna owsiana z siemieniem lnianym (1,7)
herbata biała
Obiad
kapuśniak z kiszonej kapusty
spaghetti bolognese (1,3)
woda
Podwieczorek
mus owocowy
Wtorek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bułka pszenna (1), masło 82% (7), pasztet z cukinii, jajecznica (3), pomidor z mozarellą
płatki kukurydziane na mleku (1,7)
herbata z pokrzywy
Obiad
zupa zacierkowa (1,3)
medaliony drobiowe z serem żółtym (1,3,7) z ziemniakami i sałatą lodową polaną sosem sezamowo-sojowym (6,11)
woda
Podwieczorek
świeży owoc
Środa
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bułka pszenna (1), masło 82 % (czosnkowe z koperkiem) (7), dżem dyniowo-czekoladowy (9), szynka z liściem, mix świeżych warzyw
kawa zbożowa (7), woda z cytryną
Obiad
zupa brukselkowa (7)
ryż z jabłkami i brzoskwiniami polany jogurtem naturalnym (1,7)
woda
Podwieczorek
jogurt (7)
Czwartek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), masło 82 % (7), pasta łososiowa z koperkiem (3,4), polędwica sopocka, marchew gotowana z miodem
koktajl owocowy na mleku (7)
herbata
Obiad
zupa pomidorowa z lanymi kluskami (1,3,7)
pierogi z mięsem (1,3) z surówką z kapusty pekińskiej, kukurydzy i ogórka kiszonego (7)
woda
Podwieczorek
świeży owoc
Piątek
Śniadanie
Obiad
Podwieczorek