Ananaski

PLAN PRACY

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na Wrzesień w grupie 6-latków

  1. Ja i Ty to my
  2. Spotkanie z latawcem
  3. Pożegnanie lata
  4. Tajemnice Ziemi

 

Obszar fizyczny:

  • uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmiczno-muzycznych, ćwiczeniach porannych oraz ćwiczeniach gimnastycznych,
  • rozwijanie koordynacji ruchowej w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie nauki czytania i pisania,
  • rozwijanie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo naśladowczych, manipulacyjnych,
  • uczestnictwo w zabawach ruchowych, wykonywanie różnych form ruchu z przyborami i bez nich,
  • rozwijanie płynności i estetyki ruchu,
  • kształtowanie właściwych chwytów dłoni podczas czynności takich, jak sprzątanie, zabawy, rysowanie i kreślenie wzorów.

 

Obszar emocjonalny:

  • rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji, próby radzenia sobie z ich przeżywaniem,
  • przedstawianie emocji i uczuć z wykorzystaniem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu,
  • rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie,
  • przedstawianie własnych emocji w trakcie zabaw,
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, np. podczas rywalizacji,
  • budowanie świadomości, że obcowanie ze sztuką jest wartościowe, wdrażanie do przedstawiania swoich emocji i uczuć podczas tworzenia i oglądania dzieł sztuki,
  • uwrażliwienie na piękno i różnorodność ojczystego kraju,
  • kształtowanie aktywnej postawy proekologicznej, rozumienie konieczności podejmowania działań proekologicznych w najbliższym otoczeniu i na co dzień.

 

Obszar społeczny:

  • umacnianie więzi z grupą przedszkolną i wychowawcą,
  • przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej oraz w kontaktach z dorosłymi,
  • stosowanie form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji,
  • kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się,
  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych,
  • dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi,
  • rozwijanie umiejętności autoprezentacji ze wskazywaniem swoich mocnych stron, predyspozycji i faktycznych osiągnięć,
  • kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań, jako członka grupy przedszkolnej,
  • doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny,
  • przestrzeganie zasad obowiązujących w grupie przedszkolnej oraz w kontaktach z dorosłymi,
  • obdarzanie uwagą rozmów,
  • formowanie poczucia tożsamości narodowej,
  • wzmacnianie więzi pomiędzy dziećmi w grupie poprzez planowanie, przygotowywanie i przeżywanie wspólnej zabawy,
  • rozwijanie współpracy w grupie,
  • kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby jako członka grupy przedszkolnej, rozumienia tej roli i wiążących się z nią zadań.

 

Obszar poznawczy:

  • aktywne słuchanie utworów literackich,
  • wzbudzenie zainteresowania czytaniem poprzez wprowadzenie elementów metody czytania globalnego,
  • rozpoznawanie zapisu graficznego własnego imienia,
  • posługiwanie się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i dorosłych,
  • wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką zajęć,
  • wskazywanie i nazywanie części ciała u siebie oraz u innych osób,
  • odczytywanie informacji przedstawionych symbolicznie,
  • poznanie sposobów przedstawiania przestrzeni na płaszczyźnie (mapy, plany),
  • wdrażanie do prawidłowego posługiwania się liczebnikami głównymi,
  • klasyfikowanie przedmiotów według kilku cech,
  • rozwijanie umiejętności tworzenie zbiorów,
  • doskonalenie sprawności grafomotorycznej,
  • dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów,
  • poprawne formułowanie wypowiedzi,
  • kształtowanie słuchu fonematycznego,
  • kształtowanie gotowości do nauki czytania, pisania oraz liczenia,
  • wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „o” „O”, „a” „A”, „t” „T”
  • nabywanie wiedzy o własnym kraju poprzez zabawy z mapą,
  • dostrzeganie cech charakterystycznych krajobrazów Polski,
  • utrwalanie znajomości symboli narodowych i wzbudzanie do nich szacunku,
  • utrwalanie nazw i wyglądu letnich kwiatów i owoców,
  • rozwijanie pamięci oraz myślenia skojarzeniowego poprzez stosowanie mnemotechnik,
  • wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata,
  • tworzenie sytuacji sprzyjających wyrażaniu rozumienia świata oraz zjawisk,
  • rozbudzanie zainteresowań dotyczących wiedzy o naszej planecie i jej położeniu w kosmosie,
  • rozwijanie wiedzy o kontynentach oraz ich faunie, florze i mieszkańcach,
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej poprzez odtwarzanie sekwencji rytmicznych,
  • kształtowanie pojęcia liczby jeden, poznanie cyfry 1,
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.

Czesław Janczarski „Latawiec”

Wznosi się latawiec

nad polem, nad drogą.

Wije się, szeleści

papierowy ogon.

Wyżej, jeszcze wyżej!

Już jest nad topolą.

To już nie latawiec,

a prawie samolot.

Ach, gdybym miał w ręku

trochę dłuższy sznurek,

pewnie mój latawiec

wzbiłby się pod chmurę!

Może by ogonem

o księżyc zahaczył,

gwiazdom w srebrne oczy

może by popatrzył?

Leci mój latawiec

w błękitnej przestrzeni

jak kosmiczny pojazd,

co wystrzelił z ziemi.

Piosenka „Na wakacjach było miło”

 

  1. Na wakacjach było miło, było miło.

Słońce w plecy nam świeciło, nam świeciło!

Wielkie morze jak umiało, jak umiało,

za uszami nam szumiało, nam szumiało!

Ref. Na wakacjach było miło,

ale lato się skończyło, ale lato się skończyło!

  1. Na wakacjach było miło, było miło,

gdy po górach się łaziło, oj, łaziło!

A te góry jak umiały, jak umiały,

wciąż nam widok zasłaniały, zasłaniały!

Ref. Na wakacjach było miło…

  1. Na wakacjach było miło, było miło,

gdy w jeziorze jedną nogę się umyło,

gdy się wpadło nosem prosto do mrowiska

i się mrówki zobaczyło całkiem z bliska.

Ref. Na wakacjach było miło,

ale lato się skończyło,

ale lato się skończyło!

Na wakacjach było miło,

ale lato się skończyło,

ale lato, ale lato, ale lato się skończyło!

Jadłospis

18.09.2023 - 22.09.2023
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7) twaróg ze szczypiorkiem i papryką(7) powidła śliwkowe, czekolada na mleku(7) herbata owocowa, sałatka grecka(7)

obiad

zupa z fasolki szparagowej(7,9) ryż(1) gyros z piersi kurczaka z sosem czosnkowym(7) marchew gotowana(1,7), woda

podwieczorek

panacotta z musem malinowym(7)

Wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7) pasta mięsna z warzywami(7,9) ser żółty(7) salsa pomidorowa, zupa mleczna musli porzeczkowe(1,7) herbata czarna z cytryną

obiad

kapuśniak z kapusty kiszonej, naleśniki z serem i dżemem brzoskwiniowym(1,3,7), woda

podwieczorek

owoc

Środa

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7) pasta jajeczna z koperkiem(4,7) szynka drobiowa, ogórek zielony, zupa mleczna kasza jęczmienna(1,7) herbata z białej morwy   

obiad

rosół z makaronem(1,3) medaliony drobiowe z serem żółtym(1,3,7) kapusta pekińska(7), woda

podwieczorek

bułka maślana(1,3,7)

Czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) pasta rybna z łososia i twarogu z koperkiem(4,7) szynka , zupa mleczna kasza kukurydziana(1,7) sałatka owocowa, lemoniada

Obiad

Zupa koperkowa(7) makaron z truskawkami(1,3,7), woda

 Podwieczorek

 Cebularz(1,3,7)

Piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) humus bazyliowy, szynka wieprzowa, mleko z miodem, herbata czarna, mix warzyw  

Obiad

Zupa jarzynowa(7) pierogi ruskie(1,3,7) kapusta czerwona , woda

Podwieczorek

Ptysie z budyniem(1,3,7)