Ananaski

PLAN PRACY

 Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej w październiku w grupie 6-latków

Tematy:

Bezpieczne przedszkolaki zdobywają odznaki

Książka kucharska prosto z natury

Jak dbamy o nasze zdrowie

Odkrywamy sekrety przyrody jesienią

 

Obszar fizyczny:

 

  • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
  • wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach
  • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
  • wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
  • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów)
  • kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych
  • poznanie wartości zdrowego odżywiania się w kontekście zdrowego trybu życia
  • rozwijanie motoryki małej ‒ manipulowanie bardzo małymi przedmiotami, wycinanie i lepienie z plasteliny
  • kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw muzyczno-ruchowych

Obszar emocjonalny:

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
  • wdrażanie do respektowania cudzych emocji
  • rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
  • rozwijanie wytrwałości w kończeniu zadań i pokonywaniu trudności
  • kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką
  • budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody

Obszar społeczny:

  • rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
  • wdrażanie do zgodnego współdziałania z innymi dziećmi w grupie
  • rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w zespole nad wspólnym projektem plastycznym
  • rozwijanie zainteresowań muzycznych, ruchowych i plastycznych
  • kształtowanie pożądanych zachowań (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta)
  • wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej

Obszar poznawczy:

  • rozwijanie umiejętności pisania liter od strony lewej do prawej – staranne odtwarzanie kształtu wzorów i mieszczenie ich w wyznaczonych liniach
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw i owoców rodzimych i zagranicznych dostępnych w naszym kraju, wyodrębnianie charakterystycznych cech warzyw i owoców (kształt, barwa, smak i zapach)
  • kształtowanie umiejętności sporządzanie prostych potraw z warzyw i owoców
  • bogacenie słownika biernego i czynnego poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych i technicznych
  • doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza, wnioskowanie
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
  • poznanie obrazu graficznego głoski „e” ‒ litery „E”, „e”
  • doskonalenie umiejętności charakteryzowania postaci i zdarzeń w poznawanych utworach literackich
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter
  • poznanie obrazu graficznego liczby „3”
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 3
  • rozwijanie znajomości pojęć matematycznych – trójkąt
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania kształtu figur geometrycznych płaskich i klasyfikowania figur geometrycznych według kilku wybranych cech
  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu: „rano”, „południe”, „popołudnie”, „wieczór”, „wczoraj”, „dzisiaj”, „jutro”
  • doskonalenie percepcji słuchowej
  • poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”
  • rozwijanie umiejętności wygłaszania wiersza z pamięci
  • konstruowanie wypowiedzi na podstawie ilustracji
  • poznanie obrazu graficznego liczby „4”
  • poznanie obrazu graficznego głoski „m” ‒ litery „M”, „m”
  • podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • poznanie obrazu graficznego liczby „5”
  • doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5 (liczebniki główne i porządkowe)
  • rozpoznawanie monet (1 zł, 2 zł, 5 zł)
  • układanie własnych rytmów wizualnych i dźwiękowych

 

PIOSENKI I WIERSZE

„ Mokra piosenka”

 

  1. Kiedy pada, zdarza się,

że po prostu jest ci źle.

A ja na to radę mam:

z deszczem śpiewam, z deszczem gram.

 

Ref. Plim, plum, chlap, chlap

– to deszczyk cicho gra

mokrą piosenkę: kap, kap, kap.

Plim, plum, chlap, chlap

– to śpiewa cały świat

mokrą piosenkę: kap, kap, kap.

 

  1. Bardzo lubię kiedy z chmur

pada z pluskiem kropel chór,

i przyjemność wielką mam,

kiedy słyszę: plim, plum, plam.

 

Ref. Plim, plum, chlap, chlap…

 

  1. To zabawne, kiedy w dach

krople bębnią: bach, bach, bach.

I już teraz dobrze wiesz,

jak przyjemny bywa deszcz.

 

Ref. Plim, plum, chlap, chlap…

 

Na straganie Jan Brzechwa

Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:

„Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze”.

„Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!”

Rzecze na to kalarepka:
„Spójrz na rzepę – ta jest krzepka!”

Groch po brzuszku rzepę klepie:
„Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?”

„Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka – z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może”.

„A to feler” –
Westchnął seler.

Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:

„Mój buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?”

Burak tylko nos zatyka:
„Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą”.

„A to feler” –
Westchnął seler.

Naraz słychać głos fasoli:
„Gdzie się pani tu gramoli?!”

„Nie bądź dla mnie taka wielka” –
Odpowiada jej brukselka.

„Widzieliście, jaka krewka!” –
Zaperzyła się marchewka.

„Niech rozsądzi nas kapusta!”
„Co, kapusta?! Głowa pusta?!”

A kapusta rzecze smutnie:
„Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!”

„A to feler” –
Westchnął seler.

Jadłospis

28.10.2024 - 31.10.2024
Poniedziałek

Śniadanie

chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bułka pszenna (1), masło 82 % (7), schab wiśniowy, ser biały z rzodkiewką i szczypiorkiem (7), sałatka owocowa

zupa mleczna owsiana z siemieniem lnianym (1,7)

herbata biała

Obiad

kapuśniak z kiszonej kapusty

spaghetti bolognese (1,3)

woda

Podwieczorek

mus owocowy

Wtorek

Śniadanie

chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bułka pszenna (1), masło 82% (7), pasztet z cukinii, jajecznica (3), pomidor z mozarellą

płatki kukurydziane na mleku (1,7)

herbata z pokrzywy

Obiad

zupa zacierkowa (1,3)

medaliony drobiowe z serem żółtym (1,3,7) z ziemniakami i sałatą lodową polaną sosem sezamowo-sojowym (6,11)

woda

Podwieczorek

świeży owoc

Środa

Śniadanie

chleb razowy (1),  chleb mazowiecki (1), bułka pszenna (1), masło 82 % (czosnkowe z koperkiem) (7), dżem dyniowo-czekoladowy (9), szynka z liściem, mix świeżych warzyw

kawa zbożowa  (7), woda z cytryną

Obiad

zupa brukselkowa (7)

ryż z jabłkami i brzoskwiniami polany jogurtem naturalnym (1,7)

woda

Podwieczorek

jogurt (7)

Czwartek

Śniadanie

chleb razowy (1),  chleb mazowiecki (1), bagietka (1),  masło 82 % (7), pasta łososiowa z koperkiem (3,4), polędwica sopocka, marchew gotowana z miodem

koktajl owocowy na mleku (7)

herbata

Obiad

zupa pomidorowa z lanymi kluskami (1,3,7)

pierogi z mięsem (1,3) z surówką z kapusty pekińskiej, kukurydzy i ogórka kiszonego (7)

woda

 Podwieczorek

świeży owoc

Piątek

Śniadanie

 

Obiad

 

Podwieczorek