Morelki

PLAN PRACY

 Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej w marcu w grupie 4-latków

Tematy

Odkrywanie tajemnic Ziemi

Zwierzęta i rośliny wokół nas

I oto przyszła Pani Wiosna

Kosmiczne przygody

 

 

 

Obszar fizyczny:

  • rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dziecka oraz precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych
  • kształtowanie czynności samoobsługowych – spożywanie posiłku z użyciem sztućców, nakrywanie do stołu i sprzątanie po posiłku, samodzielne ubieranie się i rozbieranie
  • kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas zajęć oraz w trakcie spożywania posiłków
  • kształtowanie nawyku zgłaszania potrzeb fizjologicznych
  • rozwijanie wielokierunkowej aktywności dziecka
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

Obszar poznawczy:

  • rozwijanie mowy i myślenia
  • posługiwanie się zmysłami w czasie eksploracji świata
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat
  • rozwijanie umiejętności porównywania i klasyfikowania przedmiotów według podanego kryterium
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
  • wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka o nazwy zwierząt
  • rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania w najbliższym otoczeniu kształtów, wzorów i kolorów
  • wzbogacanie czynnego i biernego słownika dziecka o zwroty i wyrażenia związane z kosmosem
  • wdrażanie do rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej
  • wzbogacanie słownictwa dziecka o zwroty i wyrażenia związane z wiosną ( zwiastuny wiosny, zmiany w przyrodzie ożywionej i nieożywionej)
  • kształtowanie świadomości własnego ciała
  • rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 5 w przód i wspak

Obszar społeczny:

  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole ( podporządkowanie się określonym zasadom, podziałowi ról i przydzielonym czynnościom do wykonania)
  • kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu
  • wdrażanie do uważnego słuchania i czekania na swoją kolej
  • budowanie systemu wartości dziecka – tolerancja, empatia, szacunek, uznanie
  • kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
  • rozwijanie umiejętności współdziałania jako podstawy budowania współpracy
  • wdrażanie do respektowania norm społecznych przyjętych w kontrakcie grupowym
  • wdrażanie do oceny własnego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych
  • kształtowanie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych w konkretnych sytuacjach
  • wdrażanie do przestrzegania zasad zgodnej zabawy
  • wyrabianie umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i odpowiednie reagowanie na nie

Obszar emocjonalny:

  • doskonalenie umiejętności wyrażania własnych emocji w sposób społecznie akceptowany
  • przygotowanie do rozumienia uczuć i emocji własnych i innych ludzi wywołanych kontaktem z przyrodą
  • kształtowanie umiejętności autoprezentacji
  • dostrzeganie potrzeby ochrony przyrody
  • kształtowanie umiejętności rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych
  • budowanie więzi emocjonalnej z naturą, w tym odpowiedzialności za otaczający nas świat (woda, ziemia, powietrze)
  • wdrażanie do poszanowania i ochrony przyrody
  • doskonalenie umiejętności panowania nad własnymi emocjami (niezależnie od pory dnia i pogody)
  • budowanie systemu wartości dziecka (emocjonalna więź z otoczeniem przyrodniczym)

 

WIERSZE

Ogon jaszczurki Piotr Skwarcz

Pytała się wszystkich jaszczurka zielona,

czy nie widzieli może jej ogona?

Miała go jeszcze, dosłownie przed chwilą,

a zaraz potem już go przy niej nie było.

 

Szukała więc wszędzie, ogromnie zmartwiona,

lecz nikt nigdzie nie widział jej pięknego ogona.

 

Co ja teraz zrobię – biadoliła żałośnie –

jak ja się teraz pokażę na polanie, przy sośnie?

 

Lecz gdy minęła dokładnie godzina dwunasta,

z wielką ulgą poczuła, że ogon jej odrasta.

Powoli, po milimetrze, ciągle się powiększał

i był już całkiem spory, gdy minęła pierwsza.

 

Gdy godzinę drugą wybił zegar w lesie,

ze ogon odrasta, wieść się wszędzie niesie.

O trzeciej po południu, wszyscy już wiedzieli,

że ogon jej odrośnie, jeszcze tej niedzieli.

 

O czwartej zaś godzinie ogon był tak duży,

że aż z niedowierzania jaszczurka oczy mruży.

Do piątej zaś godziny jeszcze zwiększył rozmiary,

zaś o szóstej godzinie ktoś znalazł ogon stary.

 

Lecz już starego ogona jaszczurka mieć nie chciała

i dumnie z nowym ogonem po lesie paradowała.

Jednak wciąż się do tyłu z trwogą oglądała,

bo stracić tego ogona już nie zamierzała.

 

Astronauta Tomasz Plebański

  Co tu robić? Nudzi mi się…

  Nudzą klocki, nudzi misiek,

  Nudzą kredki, nudzi auto…

  Wiem! Zostanę astronautą!

 

  W szopie z drugiej strony domu

  Zrobię stację kosmodromu.

  Jabłka w sadzie to planety,

  a jaskółki to komety.

 

  Sień to Mars! A tamta ściana

  to Mgławica Magellana!

  Studnia będzie czarną dziurą.

  Lampa? Gwiazdą. Tylko którą?

 

  Trzy, dwa, jeden, zero, zero…

  Startujemy! Och! Meteor!

  Aj, nabiłem sobie guza!…

  Start! Kierunek Betelguza!

 

  Betelguza to wyjątkowa planeta. Można ja zobaczyć tylko wtedy,

  gdy niechcący uderzy się w głowę.

  Prawdziwa gwiazda nazywa się Betelgeza i znajduję się w

  gwiazdozbiorze Oriona.

PIOSENKI

Ufoludki

  1. Gdzieś w kosmosie żyją sobie

małe ufoludki,

mają oczka jak guziczki

i zielone bródki.

  Ref. Iju, iju, iju, iju,

        bulba, pulpa, ziu!

  1. Mają domki z filiżanek

ozdobionych złotkiem,

bardzo lubią podróżować

latającym spodkiem.

  Ref. Iju, iju…

  1. Kiedy czasem w nocy widzę

spadającą gwiazdę,

myślę, że to ufoludki

lecą swym pojazdem.

  Ref. Iju, iju…

 

  Pani Wiosna

  1. Idzie, idzie Pani Wiosna

cicho na paluszkach

taka piękna i radosna

jak bajkowa wróżka.

  Ref. Obudź się niedźwiadku już,

         wiosna jest tuż, tuż!

  1. Idzie wiosna kolorowa,

ma w koszyku kwiatki.

Pragnie nimi obdarować

dzieci i niedźwiadki.

  Ref. Obudź się niedźwiadku już,

         wiosna jest tuż, tuż!

Jadłospis

10.03.2025 - 14.03.2025
Poniedziałek

Śniadanie

chleb żytni (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), masło 82 % (7), humus bazyliowy, schab wiśniowy, mix warzyw

makaron na mleku (1,3,7)

woda z cytryną

Obiad

zupa marchewkowa z kaszą jaglaną (1,7) 

medaliony drobiowe z żółtym serem (1,3,7) z ziemniakami i surówką z białej kapusty

woda

Podwieczorek

świeży owoc

Wtorek

Śniadanie

chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), bagietka grahamka (1), masło 82% (7), twarożek z miodem i mielonymi orzechami (7,9), ogórek kiszony, jajecznica (3)

otręby żytnie na mleku (1,7)

herbata owocowa

Obiad

zupa brukselkowa z pieczonym selerem (7)

pulpety w sosie śmietanowo-musztardowym (1,3,7) z kaszą bulgur (1) i gotowanymi buraczkami

woda

Podwieczorek

kisiel

Środa

Śniadanie

chleb razowy (1), bagietka (1), chleb mazowiecki (1), masło 82% (7), szynka sołtysówka, pasztet z marchewki i pieczonego selera (1,3), pomidor

kasza kukurydziana na mleku z kardamonem (1,7)

herbata zimowa z goździkami i pomarańczą

Obiad

zupa węgierska z pieczoną papryką i mięsem

kopytka ze szpinakiem (1,3,7) i surówką z marchewki z rzepą i jogurtem naturalnym (7)

woda

Podwieczorek

jogurt naturalny (7)

Czwartek

Śniadanie

chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1),  masło 82% (7), pasta jajeczna z rzodkiewką i szczypiorkiem (3,7), schab pieczony z miodem, czipsy warzywne

mleko (7), herbata zielona

Obiad

rosół z makaronem (1,3)

ryba z pieca (1,4) z opiekanymi ziemniakami i surówką z kiszonej kapusty

woda

 Podwieczorek

świeży owoc

Piątek

Śniadanie

chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1),  masło 82 % (7), ser żółty (7), pasta mięsna, krem a'la nutella z kaszy jaglanej, banana i kakao, (7), sałata, rzodkiew

kawa inka na mleku (7), herbata owocowa

Obiad

krupnik (1)

pierogi z serem białym i borówkami (1,7)

woda

Podwieczorek

świeży owoc

Alergeny

(1) GLUTEN

(2) SKORUPIAKI i produkty pochodne

(3) JAJA i produkty pochodne

(4) RYBY i produkty pochodne

(5) ORZESZKI ZIEMNE (arachidowe) i produkty pochodne

(6) SOJA i produkty pochodne

(7) MLEKO i produkty pochodne (łącznie z laktozą)

(8) ORZECHY

(9) SELER i produkty pochodne

(10) GORCZYCA i produkty pochodne

(11) NASIONA SEZAMU i produkty pochodne

(12) DWUTLENEK SIARKI

(13) ŁUBIN i produkty pochodne

(14) MIĘCZAKI i produkty pochodne