Morelki
PLAN PRACY
Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej w marcu w grupie 4-latków
Tematy
Odkrywanie tajemnic Ziemi
Zwierzęta i rośliny wokół nas
I oto przyszła Pani Wiosna
Kosmiczne przygody
Obszar fizyczny:
- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dziecka oraz precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych
- kształtowanie czynności samoobsługowych – spożywanie posiłku z użyciem sztućców, nakrywanie do stołu i sprzątanie po posiłku, samodzielne ubieranie się i rozbieranie
- kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas zajęć oraz w trakcie spożywania posiłków
- kształtowanie nawyku zgłaszania potrzeb fizjologicznych
- rozwijanie wielokierunkowej aktywności dziecka
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Obszar poznawczy:
- rozwijanie mowy i myślenia
- posługiwanie się zmysłami w czasie eksploracji świata
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat
- rozwijanie umiejętności porównywania i klasyfikowania przedmiotów według podanego kryterium
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka o nazwy zwierząt
- rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania w najbliższym otoczeniu kształtów, wzorów i kolorów
- wzbogacanie czynnego i biernego słownika dziecka o zwroty i wyrażenia związane z kosmosem
- wdrażanie do rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej
- wzbogacanie słownictwa dziecka o zwroty i wyrażenia związane z wiosną ( zwiastuny wiosny, zmiany w przyrodzie ożywionej i nieożywionej)
- kształtowanie świadomości własnego ciała
- rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 5 w przód i wspak
Obszar społeczny:
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole ( podporządkowanie się określonym zasadom, podziałowi ról i przydzielonym czynnościom do wykonania)
- kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu
- wdrażanie do uważnego słuchania i czekania na swoją kolej
- budowanie systemu wartości dziecka – tolerancja, empatia, szacunek, uznanie
- kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
- rozwijanie umiejętności współdziałania jako podstawy budowania współpracy
- wdrażanie do respektowania norm społecznych przyjętych w kontrakcie grupowym
- wdrażanie do oceny własnego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych
- kształtowanie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych w konkretnych sytuacjach
- wdrażanie do przestrzegania zasad zgodnej zabawy
- wyrabianie umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i odpowiednie reagowanie na nie
Obszar emocjonalny:
- doskonalenie umiejętności wyrażania własnych emocji w sposób społecznie akceptowany
- przygotowanie do rozumienia uczuć i emocji własnych i innych ludzi wywołanych kontaktem z przyrodą
- kształtowanie umiejętności autoprezentacji
- dostrzeganie potrzeby ochrony przyrody
- kształtowanie umiejętności rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych
- budowanie więzi emocjonalnej z naturą, w tym odpowiedzialności za otaczający nas świat (woda, ziemia, powietrze)
- wdrażanie do poszanowania i ochrony przyrody
- doskonalenie umiejętności panowania nad własnymi emocjami (niezależnie od pory dnia i pogody)
- budowanie systemu wartości dziecka (emocjonalna więź z otoczeniem przyrodniczym)
WIERSZE
Ogon jaszczurki Piotr Skwarcz
Pytała się wszystkich jaszczurka zielona,
czy nie widzieli może jej ogona?
Miała go jeszcze, dosłownie przed chwilą,
a zaraz potem już go przy niej nie było.
Szukała więc wszędzie, ogromnie zmartwiona,
lecz nikt nigdzie nie widział jej pięknego ogona.
Co ja teraz zrobię – biadoliła żałośnie –
jak ja się teraz pokażę na polanie, przy sośnie?
Lecz gdy minęła dokładnie godzina dwunasta,
z wielką ulgą poczuła, że ogon jej odrasta.
Powoli, po milimetrze, ciągle się powiększał
i był już całkiem spory, gdy minęła pierwsza.
Gdy godzinę drugą wybił zegar w lesie,
ze ogon odrasta, wieść się wszędzie niesie.
O trzeciej po południu, wszyscy już wiedzieli,
że ogon jej odrośnie, jeszcze tej niedzieli.
O czwartej zaś godzinie ogon był tak duży,
że aż z niedowierzania jaszczurka oczy mruży.
Do piątej zaś godziny jeszcze zwiększył rozmiary,
zaś o szóstej godzinie ktoś znalazł ogon stary.
Lecz już starego ogona jaszczurka mieć nie chciała
i dumnie z nowym ogonem po lesie paradowała.
Jednak wciąż się do tyłu z trwogą oglądała,
bo stracić tego ogona już nie zamierzała.
Astronauta Tomasz Plebański
Co tu robić? Nudzi mi się…
Nudzą klocki, nudzi misiek,
Nudzą kredki, nudzi auto…
Wiem! Zostanę astronautą!
W szopie z drugiej strony domu
Zrobię stację kosmodromu.
Jabłka w sadzie to planety,
a jaskółki to komety.
Sień to Mars! A tamta ściana
to Mgławica Magellana!
Studnia będzie czarną dziurą.
Lampa? Gwiazdą. Tylko którą?
Trzy, dwa, jeden, zero, zero…
Startujemy! Och! Meteor!
Aj, nabiłem sobie guza!…
Start! Kierunek Betelguza!
Betelguza to wyjątkowa planeta. Można ja zobaczyć tylko wtedy,
gdy niechcący uderzy się w głowę.
Prawdziwa gwiazda nazywa się Betelgeza i znajduję się w
gwiazdozbiorze Oriona.
PIOSENKI
Ufoludki
- Gdzieś w kosmosie żyją sobie
małe ufoludki,
mają oczka jak guziczki
i zielone bródki.
Ref. Iju, iju, iju, iju,
bulba, pulpa, ziu!
- Mają domki z filiżanek
ozdobionych złotkiem,
bardzo lubią podróżować
latającym spodkiem.
Ref. Iju, iju…
- Kiedy czasem w nocy widzę
spadającą gwiazdę,
myślę, że to ufoludki
lecą swym pojazdem.
Ref. Iju, iju…
Pani Wiosna
- Idzie, idzie Pani Wiosna
cicho na paluszkach
taka piękna i radosna
jak bajkowa wróżka.
Ref. Obudź się niedźwiadku już,
wiosna jest tuż, tuż!
- Idzie wiosna kolorowa,
ma w koszyku kwiatki.
Pragnie nimi obdarować
dzieci i niedźwiadki.
Ref. Obudź się niedźwiadku już,
wiosna jest tuż, tuż!
Jadłospis
10.03.2025 - 14.03.2025
Poniedziałek
Śniadanie
chleb żytni (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), masło 82 % (7), humus bazyliowy, schab wiśniowy, mix warzyw
makaron na mleku (1,3,7)
woda z cytryną
Obiad
zupa marchewkowa z kaszą jaglaną (1,7)
medaliony drobiowe z żółtym serem (1,3,7) z ziemniakami i surówką z białej kapusty
woda
Podwieczorek
świeży owoc
Wtorek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), bagietka grahamka (1), masło 82% (7), twarożek z miodem i mielonymi orzechami (7,9), ogórek kiszony, jajecznica (3)
otręby żytnie na mleku (1,7)
herbata owocowa
Obiad
zupa brukselkowa z pieczonym selerem (7)
pulpety w sosie śmietanowo-musztardowym (1,3,7) z kaszą bulgur (1) i gotowanymi buraczkami
woda
Podwieczorek
kisiel
Środa
Śniadanie
chleb razowy (1), bagietka (1), chleb mazowiecki (1), masło 82% (7), szynka sołtysówka, pasztet z marchewki i pieczonego selera (1,3), pomidor
kasza kukurydziana na mleku z kardamonem (1,7)
herbata zimowa z goździkami i pomarańczą
Obiad
zupa węgierska z pieczoną papryką i mięsem
kopytka ze szpinakiem (1,3,7) i surówką z marchewki z rzepą i jogurtem naturalnym (7)
woda
Podwieczorek
jogurt naturalny (7)
Czwartek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), masło 82% (7), pasta jajeczna z rzodkiewką i szczypiorkiem (3,7), schab pieczony z miodem, czipsy warzywne
mleko (7), herbata zielona
Obiad
rosół z makaronem (1,3)
ryba z pieca (1,4) z opiekanymi ziemniakami i surówką z kiszonej kapusty
woda
Podwieczorek
świeży owoc
Piątek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), masło 82 % (7), ser żółty (7), pasta mięsna, krem a'la nutella z kaszy jaglanej, banana i kakao, (7), sałata, rzodkiew
kawa inka na mleku (7), herbata owocowa
Obiad
krupnik (1)
pierogi z serem białym i borówkami (1,7)
woda
Podwieczorek
świeży owoc
Alergeny
(1) GLUTEN (2) SKORUPIAKI i produkty pochodne (3) JAJA i produkty pochodne (4) RYBY i produkty pochodne (5) ORZESZKI ZIEMNE (arachidowe) i produkty pochodne (6) SOJA i produkty pochodne (7) MLEKO i produkty pochodne (łącznie z laktozą) |
(8) ORZECHY (9) SELER i produkty pochodne (10) GORCZYCA i produkty pochodne (11) NASIONA SEZAMU i produkty pochodne (12) DWUTLENEK SIARKI (13) ŁUBIN i produkty pochodne (14) MIĘCZAKI i produkty pochodne |