Wisienki

PLAN PRACY

 Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na Luty w grupie 5-latków

Tematy:

 

  1. W karnawale
  2. Mroźne krainy
  3. Płynie Wisła, płynie
  4. Sztuka wokół nas

 

 

Obszar fizyczny:

 

  • interpretowanie ruchem słyszanych dźwięków
  • prawidłowe reagowanie ruchem na tempo i dynamikę utworu
  • rozwijanie narządów mowy poprzez aktywne uczestnictwo w zabawach logopedycznych
  • doskonalenie sprawności manualnej poprzez wykonanie korony metodą origami
  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
  • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń i nieprawidłowego zachowania innych
  • doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji, prac plastyczno -technicznych według instrukcji słownych i obrazkowych

 

Obszar emocjonalny:

 

  • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami – także nieprzyjemnymi
  • wczuwanie się w emocje osób z najbliższego otoczenia
  • szacunek dla emocji swoich i innych osób
  • przedstawianie emocji z wykorzystaniem charakterystycznych dla dzieci form wyrazu
  • dokonywanie oceny zachowania swojego i innych osób na podstawie obserwacji, odnoszenie się do kodeksu norm zachowania
  • uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób podczas rozmowy swobodnej
  • prawidłowe reakcje na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
  • dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne
  • dokonywanie oceny postępowania swojego lub innych z zastosowaniem odpowiednich określeń
  • doskonalenie umiejętności panowania nad emocjami

 

Obszar społeczny:

  • poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas balu karnawałowego
  • nawiązywanie relacji rówieśniczych
  • współdziałanie z dziećmi w zabawach i podczas wykonywania zadań
  • obdarzanie uwagą innych osób
  • zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu: ludzie o różnym wyglądzie, z różnych krajów, o różnej sprawności
  • wykazywanie tolerancji oraz życzliwości wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym środowisku
  • wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
  • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
  • kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań jako członka narodu (Polka i Polak)
  • kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem
  • wykazywanie zainteresowania poznawaniem historii naszego kraju i postaci historycznych

 

Obszar poznawczy:

  • zapoznanie z obrazem graficznym liter „b” i „B”
  • doskonalenie umiejętności porównania wielkości przedmiotów i tworzenia odpowiednich zbiorów
  • wdrażanie do zdobywania wiedzy na temat tradycji i zwyczajów karnawałowych innych krajów
  • poznanie zapisu liczby „0”
  • doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, niezbędnej do nauki czytania
  • poszerzanie wiedzy na temat strojów ludowych pochodzących z różnych części Polski
  • rozwijanie pojęć matematycznych: „większy”, „mniejszy”, „najmniejszy”, „największy”
  • poznanie utworu „Krakowiak”, próby odtworzenia układu tanecznego
  • wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych, np. zjawiska powstawania cienia do zabaw teatralnych, działania magnesu
  • zapoznanie się ze znakiem graficznym liter „n”, „N”, wykazywanie zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter
  • poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi oraz poznawanie i stosowanie zapisu cyfrowego liczb od „0” do „8”
  • doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania, np. graficzne łączenie liniami
  • ilustrowanie zdarzenia, pojęcia i zjawiska oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji
  • kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego
  • rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi
  • określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty
  • znajomość i stosowanie cyfr oznaczających liczby od „0” do „8”

WIERSZ:

 

„Smok wawelski”

 

Gwałtu, rety! Co się dzieje?!

Bestia w jamie ogniem zieje!

Głośno krzyczy cały Kraków:

– Pomóż! Ratuj! Królu Kraku!

Król dłoń córki obiecuje.

Czy ktoś z bestią się spróbuje?

Lecz choć śmiałków moc się skrada,

wciąż nie mogą zabić gada.

Co to? Szewc przed smokiem staje!

Owcę z siarką pod nos daje!

Smok ją zjada! Patrzcie! Ach!

Ileż pije! Pęka! Trach!!!

I już wkrótce pod Wawelem

cud odbyło się wesele!

A księżniczka z szewcem Skubą

żyli w szczęściu bardzo długo.

Na pamiątkę zaś potomni

zbudowali smoka pomnik.

Stoi koło smoczej jamy.

Znacie go? No pewnie! Znamy!

 

Tomasz Plebański

 

 

PIOSENKA

„Nasza Wisła”

1. Wytrysła Wisła z gór,

chciał ją zatrzymać bór.

Szumiały jej drzewa

i ptak dla niej śpiewał,

lecz zostawiła bór.

Ref. Płynie Wisła, nasza Wisła,

najpiękniejsza z polskich rzek.

Chce zatrzymać Wisłę wioska,

wyszła na wiślany brzeg.

bis

2. Lecz Wisła dalej mknie,

bo Polskę zwiedzić chce.

Urosła po drodze,

już statki i łodzie

na falach huśtać chce.

Ref. Płynie Wisła, nasza Wisła,

najpiękniejsza z polskich rzek.

Chce zatrzymać Wisłę Kraków,

wyszedł na wiślany brzeg.

bis

3. Lecz Wisła dalej mknie,

znów mija miasta, wsie.

Jest bardzo ciekawa,

jak rośnie Warszawa,

Warszawę witać chce.

Ref. Płynie Wisła, nasza Wisła,

najpiękniejsza z polskich rzek.

Chce zatrzymać ją Warszawa,

wyszła na wiślany brzeg.

bis

4. Lecz Wisła dalej mknie,

znów mija miasta, wsie.

Wesoła, szczęśliwa,

do Gdańska podpływa

i morze spotkać chce.

Ref. Płynie Wisła, nasza Wisła,

najpiękniejsza z polskich rzek.

Nic jej w drodze nie zatrzyma,

bo już widać morski brzeg.

 

Franciszka Leszczyńska

Barbara Lewandowska

Jadłospis

04.03.2024 - 08.03.2024
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7)twaróg z orzechami i miodem(7,9)baleron gotowany, zupa mleczna otręby owsiane(1,7)papryka, lemoniada

obiad

zupa z zielonego groszku(7)ziemniaki, pulpety wieprzowe w sosie śmietanowo koperkowym(1,3,7)surówka z kapusty białej w zalewie ,woda

podwieczorek

ciasto drożdżowe(1,3,7)

Wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7)wędlina drobiowa, ser żółty(7)sałatka owocowa polana miodem, zupa mleczna makaron(1,3,7)herbata owocowa

obiad

zupa kapuśniak mazurski, ryż(1), kurczak w sosie słodko kwaśnym(1), woda

podwieczorek

wafle w polewie malinowej

Środa

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7)kakao(7)jajecznica(3)szynka wieprzowa ma krajalnice, salsa z pomidorów, herbata owocowa

obiad

zupa barszcz biały z jajkiem(1,3,7)ziemniaki, gołębie w sosie pomidorowym(1,3,7), woda

podwieczorek

owoc

Czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)dżem niskosłodzony, schab biały, mix warzyw, zupa mleczna płatki kukurydziane, herbata zielona

Obiad

Zupa pomidorowa z makaronem(1,3,7)ziemniaki, ryba smażona(1,4)surówka z ogórka kiszonego i marchewki  woda

 Podwieczorek

 Jogurt(7)

Piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)humus bazyliowy(9)parówki cielaczki, rzodkiewka, ogórek, pomidor, kawa inka(7)

Obiad

Zupa zacierkowa(1,3)pierogi z serem i borówkami, polane śmietaną(1,7), woda

Podwieczorek

owoc