Wisienki

PLAN PRACY

 Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej w październiku w grupie 5-latków

 Tematy:

Pani Jesień i jej wspaniałe stroje

Co nam jesień w koszu niesie?

Uczymy się dbać o swoje zdrowie

Niezwykły rytm przyrody

Obszar fizyczny: 

  • aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych i muzycznych
  • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
  • wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach (podczas ćwiczeń gimnastycznych, podczas zabawy, podczas pracy przy stoliku, podczas posiłków)
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
  • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
  • wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach
  • kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się podczas posiłków
  • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
  • wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
  • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów)
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
  • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
  • wdrażanie do dbania o prawidłową pozycję ciała w różnych sytuacjach
  • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów)
  • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
  • wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
  • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
  • wdrażanie do dbania o prawidłową pozycję ciała w różnych sytuacjach
  • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
  • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych i samoobsługowych

Obszar emocjonalny:  

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
  • wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
  • wdrażanie do respektowania cudzych emocji
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
  • wdrażanie do respektowania cudzych emocji
  • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
  • wdrażanie do respektowania cudzych emocji
  • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami

Obszar społeczny:

  • kształtowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych – wyrażanie potrzeb własnych, zauważanie potrzeb innych
  • wdrażanie do respektowania norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym (czekanie na swoją kolej, ustępowanie, pomaganie słabszym/potrzebującym)
  • rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
  • wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
  • wdrażanie do porozumiewania się za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
  • wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach

Obszar poznawczy:

  • wdrażanie do wyjaśniania świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej
  • doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek)
  • rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie
  • poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek
  • rozwijanie umiejętności sprawnego przeliczania i porównywania kolekcji
  • poznanie obrazu graficznego liczby „2”
  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi cech charakterystycznych dla pór roku (opadanie liści, zbieranie zapasów na zimę, odloty ptaków, krótszy dzień, chłód, deszcz)
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
  • rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie
  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
  • doskonalenie syntezy i analizy słuchowej na poziomie sylaby
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek)
  • poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”
  • usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „e”, „E” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „e” w nagłosie i wygłosie)
  • poznanie obrazu graficznego liczby „3”
  • rozwijanie spostrzegania wzrokowego przez dostrzeganie rytmiczności w serii elementów
  • rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
  • kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
  • kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
  • poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”
  • poznanie obrazu graficznego liczby „4”
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
  • kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
  • poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
  • poznanie obrazu graficznego liczby „5”
  • rozwijanie poczucia rytmu muzycznego

PIOSENKA I WIERSZ

LISTOPADOWA PIOSENKA

  1. Płyną niebem ciemne chmury,

wiatr w kominie śpiewa i ostatnie złote liście

opadają z drzewa.

Ref. Listopadowa piosenka,

jak deszczu kropelka.

Listopadowa piosenka, kap, kapu, kap.

 

  1. Już listopad wieje chłodem,

kropi zimnym deszczem.

W parku trzęsą się chochoły,

jakby miały dreszcze.

 

 Ref. Listopadowa piosenka…

  1. Pan Listopad swój parasol mocno w ręce trzyma i powiada, że niedługo

 przyjdzie do nas zima.

 

Ref. Listopadowa piosenka…

 

O smokach Teresa Ferenc

 Gdzie są smoki?

 Przecież były.

W Wiśle się nie potopiły.

Daję słowo – jeden żyje,

 w każde lato pod Wawelem wodę pije.

 Co je?

Tego nie wiem.

Może w czarne,

 gęste noce zrywa w sadach z drzew owoce?

Pietruszkami może żyje?

Ale jest – tak sobie myślę

bo ubywa wody w Wiśle.

Jadłospis

07.10.2024 - 11.10.2024
Poniedziałek

Śniadanie

chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bułka pszenna (1), masło 82% (7), pierś z indyka, pasta jajeczna z serem i szczypiorkiem (3), mix świeżych warzyw, kiełki

otręby pszenne na mleku z rodzynkami

herbata  miętowa

Obiad

zupa koperkowa (7)

spaghetti  bolognese (1,3,7)

woda

Podwieczorek

placek drożdżowy (1,3,7)

Wtorek

Śniadanie

chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bułka pszenna (1), masło 82% (7), pasta mięsno-warzywna, ser żółty (7), marchew parowana z miodem

kasza kuskus na mleku (1)

lemoniada z cytryną

 Obiad

krupnik

kluski leniwe z serem (1,3,7), sałata lodowa z pesto

woda

Podwieczorek

świeży owoc

Środa

Śniadanie

chleb razowy (1),  chleb mazowiecki (1), bułka pszenna (1), masło 82 % (7), szynka z liściem, twarożek z miodem i orzechami (7,9), ogórek kiszony

kasza kukurydziana na mleku (1,7)

herbata owocowa

Obiad

zupa zacierkowa (1,3)

kotlet mielony z ziemniakami (1,3), surówka z kiszonej kapusty

woda

Podwieczorek

świeży owoc

Czwartek

Śniadanie

chleb razowy (1),  chleb mazowiecki (1), bagietka (1),  masło 82 % (7), schab na kartki, pasta z łososia, jajek, awokado z koprem (3,4), sałata

czekolada na mleku (7)

herbata z cytryną

Obiad

kapuśniak

wieprzowina szarpana(1) z ziemniakami i surówką z gotowanch buraczków

woda

 Podwieczorek

kisiel (1)

Piątek

Śniadanie

chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), masło 82 % (7), humus bazyliowy, szynka w siatce, świeży pomidor

herbata  zielona

Obiad

zupa  jarzynowa (7)

kurczak w sosie teriyaki z ryżem (1) i  warzywami (1)

woda

Podwieczorek

świeży owoc