Wisienki

PLAN PRACY

 Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej w czerwcu w grupie 5-latków

 Tematy

Lato w sadzie i ogrodzie

Z wizytą w gospodarstwie wiejskim

Tajemnice przyrody

Nadchodzi lato

 

 Obszar fizyczny:

  • wzmacnianie odporności dziecka poprzez organizowanie różnych aktywności na świeżym powietrzu niezależnie od warunków atmosferycznych
  • wdrażanie do przestrzegania i stosowania zasad bezpiecznego zachowania podczas zabaw i gier oraz różnych form rekreacji
  • rozwijanie ekspresji artystycznej w czasie zabaw naśladowczych, dramowych i muzycznych
  • stosowanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pisania
  • właściwie dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
  • tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
  • dbanie o własną sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności i predyspozycji motorycznych
  • doskonalenie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe, zajęcia rekreacyjne, piesze wycieczki krajoznawcze
  • utrwalenie zasad bezpieczeństwa w czasie wycieczek
  • doskonalenie umiejętności określania relacji przestrzennych w przestrzeni i na kartce

Obszar społeczny:

  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole: podporządkowania się określonym zasadom, podziału ról i przydzielenia określonych czynności do wykonywania
  • wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków
  • rozwijanie ekspresji artystycznej w czasie zabaw naśladowczych, dramowych i muzycznych
  • stosowanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pisania
  • umiejętność pełnienia wyznaczonych ról w pracy zespołowej i zabawie
  • ocenianie zachowania swojego i innych w kontekście przyjętych norm
  • przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier, quizów, konkursów, zawodów sportowych, olimpiad
  • obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje
  • kształtowanie nawyków bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach
  • kształtowanie postaw rozumienia konieczności szanowania działalności innych, wytworów ich pracy
  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole: podporządkowania się określonym zasadom, podziału ról i przydzielenia określonych czynności do wykonywania
  • wdrażanie do uważnego słuchania

Obszar emocjonalny:

  • uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody
  • uczenie szacunku do życia w każdej formie jego istnienia
  • uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody
  • uwrażliwianie na emocje i potrzeby innych osób, zachęcanie do wyrażania swoich potrzeb i uczuć w kulturalny sposób
  • próby pogodzenia się z porażką
  • reagowanie na zagrożenie lub krzywdę zwierząt
  • umiejętność nazywania i przeżywania zjawisk przyrodniczych
  • zaangażowanie w problemy ekologiczne
  • uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody
  • uwrażliwienie na piękno ziemi ojczyste

Obszar poznawczy:

  • zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia i sposobami na uniknięcie tych zagrożeń
  • zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie w okresie lata
  • budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka
  • doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów w zakresie 10, liczenie z prawej do lewej i z lewej do prawej, liczenie w przód i wspak
  • zachęcanie do poznawania świata poprzez obserwacje, doświadczenia, eksperymenty i działanie
  • kształtowanie umiejętności rozumienia relacji głoska – litera w czasie zabaw językowych i czytelniczych
  • doskonalenie umiejętności pisania po śladzie, kreślenia znaków literopodobnych i liter
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • doskonalenie pamięci przez naukę krótkich wierszy i rymowanek
  • doskonalenie umiejętności obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie latem
  • doskonalenie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
  • budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (wyrażenia i zwroty związane z wyjazdem na wieś)
  • określanie kierunków w praktyce, stosowanie pojęć: „w prawą stronę”, „w lewą stronę”, „w przód”, „w tył”, „w bok”, „za”, „przed”, „między”
  • przeliczanie w zakresie 10 (i większym)
  • klasyfikowanie, segregowanie, wskazywanie różnic i podobieństw
  • rozwijanie umiejętności określania relacji czasowych między wydarzeniami
  • wdrażanie do czytania – czytanie sylab, krótkich wyrazów i prostych zdań obrazkowo-wyrazowych
  • doskonalenie umiejętności układania sylab i wyrazów z liter, wyrazów z sylab, krótkich prostych zdań z wyrazów
  • ćwiczenia w kreśleniu znaków literopodobnych i liter po śladach z zachowaniem kierunku i płynności pisania
  • dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, określanie zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych
  • dążenie do udzielania trafnych, przemyślanych i czytelnych odpowiedzi oraz do zrozumiałego przekazywania informacji
  • rysowanie na różnorodnych powierzchniach
  • dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów i doskonalenie klasyfikowania z wykorzystaniem obrazków i kart pracy
  • prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
  • doskonalenie w zakresie orientacji w przestrzeni z własnego i czyjegoś punktu widzenia
  • ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
  • porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
  • dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
  • dostrzeganie zagrożenia dla przyrody wynikającego ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka
  • poznawanie sposobów niwelowania niekorzystnych zmian oraz wpływów na przyrodę przez działania proekologiczne i systemy ochrony przyrody
  • określanie charakterystycznych dla lata zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów, zapachów i dźwięków
  • określanie kierunków w praktyce, stosowanie pojęć: „w prawą stronę”, „w lewą stronę”
  • budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka
  • wdrażanie do układania i rozwiązywania różnego rodzaju zagadek, rebusów i szarad o tematyce przyrodniczej
  • rozwijanie wyobraźni i poczucia humoru
  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanych przez nauczyciela tekstów
  • wdrażanie do samodzielnego czytania liter, sylab i krótkich wyrazów
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • przeliczanie w zakresie 10 (lub większym)
  • klasyfikowanie, segregowanie i porządkowanie elementów
  • wskazywanie różnic i podobieństw
  • rozwijanie umiejętności malowania, kolorowania i posługiwania się nożyczkami

PIOSENKA

Wakacyjna piosenka muzyka i słowa: Danuta i Karol Jagiełło

  1. Już lato się zbliża, na kwiatku usiadł bąk,

zielono na łące, zajączki skaczą w krąg.

 Biedronka przyodziała ubranko w kropki swe,

komary pobzykują, już lato zbliża się.

 

 Ref. Hej ha, hej ha, piosenka z wiatrem gna,

przez pola i las prowadzi naprzód nas. /bis

 

  1. Już lato się zbliża, wakacji nadszedł czas,

żegnamy przedszkole i opuszczamy was.

Będziemy pływać w morzu, odwiedzać co dzień las,

słoneczko nas opali, aż nie poznacie nas.

 

Ref. Hej ha, hej ha, piosenka z wiatrem gna,

przez pola i las prowadzi naprzód nas. /bis

WIERSZYK

Czerwiec idzie w parze z latem Magdalena Ledwoń 

Stąpa lato zagubione

po lasach, po łąkach,

nie wie, w którą ma pójść stronę,

bez przerwy się błąka.

Wtem je spotkał czerwiec krasny

i woła do niego:

„Razem pójdźmy, w ten dzień jasny,

lato, mój kolego!”

Trala la, trala, la – idziesz ty, idę ja!

Trala la, trala, la – idziesz ty, idę ja!

Jadłospis

07.07.2025 - 11.07.2025
Poniedziałek

Śniadanie

chleb żytni (1), chleb mazowiecki (1), chleb razowy (1), bagietka (1), masło 82% (7), ser żółty(7), mix wędlin, rolada serowa (3,7), mix warzyw

kasza bulgur na mleku (1,7)

woda z cytryną

Obiad

botwinka (7)

racuchy drożdżowe (1,3,7)

woda

Podwieczorek

świeży owoc

Wtorek

Śniadanie

chleb ze słonecznikiem (1), chleb mazowiecki (1), chleb razowy (1), masło 82% (7), rolada marchewkowa (3,7), twarożek ze szczypiorkiem i rzodkiewką (1,7), kornetki, salsa z pomidora

makaron na mleku (1,3,7)

herbata

Obiad

zupa jarzynowa (7)

potrawka z kurczaka (1,7) z kaszą gryczaną (1)i gotowanymi burakami

woda

Podwieczorek

świeży owoc

Środa

Śniadanie

chleb ze słonecznikiem (1), chleb mazowiecki (1), chleb razowy (1), masło 82% (7), ) jajko na twardo z majonezem (1,3,7), szynka w siatce, ogórek zielony

płatki kukurydziane na mleku (1,7)

herbata czarna z cytryną

Obiad

krupnik (1)

ryba z pieca (1,4) z ziemniakami i surówką z marchewki, pora i jabłka(7)

woda

Podwieczorek

jogurt naturalny (7)

Czwartek

Śniadanie

chleb razowy (1), bagietka (1), chleb mazowiecki (1), masło 82% (7), dżem brzoskwiniowy, kiełbasa krakowska, pomidor z mozarellą(7)

kakao na mleku (7)

woda

Obiad

rosół z makaronem (1,3)

kotlet schabowy (1,3) z opiekanymi ziemniakami i mizerią z jogurtem (7)

woda

 Podwieczorek

mleko owsiane czekoladowe (7)

Piątek

Śniadanie

chleb razowy (1), bagietka (1), chleb mazowiecki (1), masło 82% (7), schab pieczony, pasta jajeczna z serem żółtym (3,7), mix warzyw

mleko (7) , herbata zielona

Obiad

zupa porowa z pulpetami (1,3,7)

pierogi z serem i jagodami (1,7)

woda

Podwieczorek

kapuśniaki(1,3,7)

Alergeny

(1) GLUTEN

(2) SKORUPIAKI i produkty pochodne

(3) JAJA i produkty pochodne

(4) RYBY i produkty pochodne

(5) ORZESZKI ZIEMNE (arachidowe) i produkty pochodne

(6) SOJA i produkty pochodne

(7) MLEKO i produkty pochodne (łącznie z laktozą)

(8) ORZECHY

(9) SELER i produkty pochodne

(10) GORCZYCA i produkty pochodne

(11) NASIONA SEZAMU i produkty pochodne

(12) DWUTLENEK SIARKI

(13) ŁUBIN i produkty pochodne

(14) MIĘCZAKI i produkty pochodne