Wisienki

PLAN PRACY

 Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na Maj w grupie 5-latków

 Tematy:

 

  1. Święta majowe
  2. Jestem Europejczykiem
  3. Wiosna w pełni
  4. Rodzina to skarb
  5. Powietrze- niewidzialny żywioł

 

 

 

Obszar fizyczny:

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/ fizycznych
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas wykonywania zadań
  • estetyczne wykonywanie prac plastycznych
  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
  • prawidłowe posługiwanie się sztućcami: prawidłowy chwyt, umiejętne nabieranie potraw
  • sprzątanie po posiłku
  • wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych,

rozgrywek sportowych

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
  • szybkie i sprawne przebieranie się, przestrzeganie właściwej kolejności wykonywanych czynności
  • kształtowanie właściwego toru oddechu
  • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych
  • doskonalenie motoryki małej przez tworzenie prac plastycznych i konstrukcyjnych
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści

 

 

Obszar emocjonalny:

 

  • odczuwanie dumy z przynależności społecznej do rodziny, grupy przedszkolnej, mieszkańców miejscowości i Polski
  • uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób
  • dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności siebie i każdej osoby
  • zachowywanie się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, liczenie się z uczuciami i potrzebami innych
  • uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
  • umiejętność opisywania emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
  • podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną, radość z sukcesów innych
  • pojmowanie znaczenia przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu
  • dokonywanie wyborów i dostrzeganie pozytywnych efektów własnych działań
  • opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
  • podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną podczas gier i zabaw
  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
  • wzmacnianie więzi rodzinnych, rozbudzanie empatii, wrażliwości, chęci pomocy innym
  • rozbudzanie umiejętności rozpoznawania stanu emocjonalnego innych osób
  • rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
  • przedstawianie emocji w różnych formach ekspresji

 

Obszar społeczny:

  • kształtowanie świadomości narodowej przez dostrzeganie piękna języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
  • aktywne uczestnictwo w organizowanych na terenie przedszkola uroczystościach związanych z obchodzeniem świąt narodowych,
  • poznawanie sposobów czczenia ważnych miejsc, rocznic, historycznych wydarzeń
  • przestrzeganie obowiązku szanowania wspólnego mienia
  • wypowiadanie się w sposób zrozumiały z zachowaniem następstwa czasu, poprawnie pod względem gramatycznym i fleksyjnym
  • wysłuchanie zdania innych, dostrzeganie różnic między ludźmi i szanowanie ich odmienności
  • wykazywanie tolerancji oraz życzliwej postawy wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym otoczeniu
  • dostrzeganie potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i umiejętne wspieranie ich, włączanie do zabaw lub innych działań adekwatnie do możliwości oraz sprawności
  • rozumienie, że rodziny mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
  • doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen, odnoszących się do wartości drugiego człowieka
  • zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
  • właściwe ocenianie sytuacji społecznych
  • dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen
  • przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji
  • obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje
  • koncentrowanie uwagi podczas zajęć i podążanie za ich tokiem
  • dostrzeganie, na czym polega praca zawodowa rodziców, dziadków, osób z najbliższego otoczenia

 

Obszar poznawczy:

  • tworzenie kącika patriotycznego przy okazji świąt narodowych i ważnych dla kraju wydarzeń
  • wymienianie symboli narodowych, wyróżnianie ich spośród symboli innych państw
  • słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała
  • znajomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy
  • przedstawianie postaci literackich oraz treści książek, opowiadań z wykorzystaniem przekazu pozawerbalnego i innych znanych alternatywnych sposobów komunikacji
  • znajomość nazwisk wybitnych Polaków oraz ich dokonań
  • doskonalenie umiejętności liczenia do dziesięciu na palcach oraz przedmiotach zastępczych
  • poznawanie liter drukowanych, małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „f”, „F”
  • dokonywanie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej prostych wyrazów
  • wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe, wygląd flagi, godła
  • ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji
  • przedstawianie postaci literackich oraz treści książek, opowiadań z wykorzystaniem przekazu pozawerbalnego i innych znanych alternatywnych sposobów komunikacji
  • kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
  • wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
  • uczestniczenie w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach, zgodnie z następstwem zdarzeń
  • poznawanie i odtwarzanie układów tanecznych z wybranych krajów Europy oraz innych regionów świata
  • wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
  • poszerzanie wiedzy i rozbudzanie zainteresowania krajami Unii Europejskiej
  • stosowanie trafnych określeń opisujących cechy wielkościowe oraz różnice między przedmiotami
  • dostrzeganie symetrii we wzorach i umiejętność dorysowywania symetrycznie brakujących elementów
  • porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej ze stosowaniem określeń stopniujących
  • wzbogacanie doświadczenia w zakresie porównywania wagi
  • określanie słowem wzajemnego położenia przedmiotów w przestrzeni z zastosowaniem pojęć dotyczących kierunku
  • ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk za pomocą komunikatów niewerbalnych
  • wzbogacanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi słownych, opisywania obrazków, przedmiotów, cech, czynności, emocji
  • wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
  • odtwarzanie układu elementów według wzoru lub instrukcji
  • zdobywanie informacji na temat roślin i zwierząt żyjących w wybranych środowiskach
  • dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
  • systematyczne obserwacje, badanie okazów zgromadzonych w kąciku przyrody oraz opisywanie wrażeń, porównywanie, wyciąganie wniosków
  • dostrzeganie etapów rozwoju roślin: drzew owocowych, roślin kwiatowych i cebulowych
  • rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów, drzew i krzewów
  • poznawanie etapów rozwoju niektórych zwierząt (żaby, motyla, ptaka)
  • poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „ł”, „Ł”

 

WIERSZ

„Nasze symbole”

 

Piękne jest godło, ważna jest flaga-

każde szacunku słusznie wymaga,

lecz do symboli tych dodać warto,

uśmiech, uczciwość, zgodę, otwartość,

szczerość, życzliwość i dobrą wolę…..

Wtedy w komplecie będą symbole.

 

Ewa Zachara

 

PIOSENKA

„Sto lat dla mamy i taty”

  1. Moja mama najpiękniejsza jest i już

            delikatna jak maleńkie płatki róż

            taka dobra, taka słodka niczym mód

            No po prostu w każdym calu mama – cud!

 

Ref:     Bo tak właśnie w życiu jest

            każda mama jest the best!

            Dziś usłyszy cały świat

            żyj mamusiu nam sto lat!

 

  1. A mój tata to jest taki super gość

Przy nim znika każdy smutek, każda złość

            Więc zaśpiewam dzisiaj tacie z wszystkich sił

            że go kocham , chcę by zawszy przy mnie był

 

Ref:     Bo tak właśnie w życiu jest

            każdy tata jest the best!

            Dziś usłyszy cały świat

            żyj tatusiu nam sto lat!

 

Jadłospis

10.06.2024 - 14.06.2024
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy (1), bułka pszenna (1), chleb mazowiecki (1), masło(7), pasztet, pasta jajeczna z majonezem i koperkiem(3,7), zupa mleczna otręby owsiane(1,7), sałatka grecka, herbata  

obiad

zupa pomidorowa z makaronem(1,3,7), ziemniaki młode z koperkiem, potrawka z kurczaka(7), surówka z białej kapusty ,woda

podwieczorek

wafle malinowe

Wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1), chleb mazowiecki(1), chleb razowy(1), masło(7), ser żółty(7), schab biały, zupa mleczna makaron(1,3,7), sałatka owocowa, herbata  

obiad

zupa brokułowa (7), ziemniaki, kotlet mielony(1,3), mizeria(7), woda

podwieczorek

placek drożdżowy(1,3,7)

Środa

Śniadanie

bułka pszenna(1), chleb mazowiecki(1), chleb razowy(1), masło(7), szynka na kartki, humus bazyliowy, zupa mleczna kasza kukurydziana(1,7), mix warzyw, herbata biała

obiad

zupa kapuśniak, kasza bulgur(1), gulasz mięsno warzywny, sałata z sosem vinegret, woda

podwieczorek

owoc

 

 

 

 

Czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1), chleb razowy(1), bagietka(1), masło(7), paróweczki cielaczki, powidła śliwkowe, pomidory, herbata owocowa, czekolada na mleku(7)

Obiad

Zupa żurek z jajkiem(3,7), tagliatelle ze szparagami, boczkiem, szpinakiem i ziołami, woda

Podwieczorek

owoc

 

Piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1), chleb razowy(1), bagietka(1), masło(7), mix wędlin, łosoś z twarożkiem i koperkiem(4,7), rzodkiewka, kiełki, mleko z miodem(7)

Obiad

Zupa grochowa(1), ryż z jabłkami i truskawkami(1,7), woda

Podwieczorek

Drożdżówka z serem(1,7)