Wisienki

PLAN PRACY

 Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej w marcu w grupie 5-latków

 Tematy

Ziemia – nasza planeta

Życie na naszej planecie

Witaj, Wiosno!

Kosmos – co to takiego?

 

 Obszar fizyczny:

  • kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych oraz zabaw ruchowych
  • inicjowanie zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiałów użytkowych, w tym materiałów naturalnych
  • usprawnianie małej motoryki
  • inicjowanie zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów
  • aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach koordynujących ruchy całego ciała – ćwiczenia rytmiczne
  • wdrażanie do sprawnego posługiwania się ołówkiem, kredką, mazakiem oraz nożyczkami

Obszar społeczny:

  • respektowanie i tworzenie zasad zabawy w grupie, współdziałanie z dziećmi w zabawie
  • wdrażanie do uważnego słuchania rówieśników oraz osób dorosłych
  •  respektowanie norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym
  • wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi, z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych, wyrażanie swoich oczekiwań społecznych wobec innego dziecka, grupy
  • dzielenie się z innymi dziećmi swoimi wrażeniami
  • wypowiadanie się na temat swoich przemyśleń, wynikających z poznawania życia zwierząt i roślin
  • rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych
  • przejawianie poczucia wartości jako osoby, nawiązywanie relacji rówieśniczych

Obszar emocjonalny:

  • przedstawianie swoich emocji i uczuć z użyciem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu
  • dostrzeganie wartości emocjonalnej otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
  • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach
  • wdrażanie do rozwijania samodyscypliny (działanie zgodnie z zasadami i ustalonym rytmem np. dnia)
  • samodzielne inicjowanie aktywności (poczucie inicjatywy i motywacji wewnętrznej)
  • kształtowanie umiejętności empatycznego zachowywania się
  • dostrzeganie piękna przyrody w swojej okolicy
  • nazywanie swoich emocji w kontakcie ze zwierzęciem, np. radość, zaskoczenie, strach

Obszar poznawczy:

  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, dotyczących życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym
  • rozpoznawanie liter, odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności
  • doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie od 1 do 10
  • wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
  • podtrzymywanie zainteresowania literami i czytaniem
  • kształtowanie umiejętności wnioskowania matematycznego i twórczego myślenia przy prostych zadaniach matematycznych
  • zakładanie zielnika, uczestniczenie w prostych eksperymentach przyrodniczych
  • określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie oraz najbliższym otoczeniu
  • nazywanie niektórych gatunków kwiatów i owoców na podstawie zdjęć oraz wyglądu, wskazywanie podobieństw i różnic
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
  • wdrażanie do poprawnego posługiwania się językiem polskim
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat pełnym zdaniem
  • klasyfikowanie obrazków ze względu na kształt
  • przyporządkowywanie określonej cyfry do oznaczenia właściwej liczebności zbioru
  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
  • rozpoznawanie poznanych liter
  • rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych
  • rozwijanie umiejętności określania kierunków przedmiotów i wskazywania ich położenia względem własnej osoby
  • doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
  • rozwijanie wyobraźni oraz ekspresji plastycznej dziecka

PIOSENKA

Maszeruje Wiosnamuzyka i słowa: Krystyna Bożek-Gowik

  1. Tam daleko, gdzie wysoka sosna,

maszeruje drogą mała Wiosna.

Ma spódniczkę mini, sznurowane butki

i jeden warkoczyk krótki.

 

Ref. Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło

lecą i świergocą głośno i wesoło.

Maszeruje Wiosna, w ręku trzyma kwiat,

gdy go w górę wznosi, zielenieje świat.

 

  1. Nosi Wiosna dżinsową kurteczkę,

na ramieniu małą torebeczkę.

Chętnie żuje gumę i robi balony,

a z nich każdy jest zielony.

 

Ref. Maszeruje Wiosna…

 

  1. Wiosno, Wiosno, nie zapomnij o nas,

każda trawka chce już być zielona.

Gdybyś zapomniała, inną drogą poszła,

zima by została mroźna.

 

Ref. Maszeruje Wiosna…

 

 

WIERSZYK

Księżyc Włodzimierz Domeradzki

Srebrne pole,

srebrna droga.

Nad polami

wisi rogal.

Błyska rogal

nocną porą…

Wkoło czuwa

gwiazdek sporo.

Jasny dzień,

gdy ze snu wstanie,

zje rogalik na śniadanie.

 

Jadłospis

10.03.2025 - 14.03.2025
Poniedziałek

Śniadanie

chleb żytni (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), masło 82 % (7), humus bazyliowy, schab wiśniowy, mix warzyw

makaron na mleku (1,3,7)

woda z cytryną

Obiad

zupa marchewkowa z kaszą jaglaną (1,7) 

medaliony drobiowe z żółtym serem (1,3,7) z ziemniakami i surówką z białej kapusty

woda

Podwieczorek

świeży owoc

Wtorek

Śniadanie

chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), bagietka grahamka (1), masło 82% (7), twarożek z miodem i mielonymi orzechami (7,9), ogórek kiszony, jajecznica (3)

otręby żytnie na mleku (1,7)

herbata owocowa

Obiad

zupa brukselkowa z pieczonym selerem (7)

pulpety w sosie śmietanowo-musztardowym (1,3,7) z kaszą bulgur (1) i gotowanymi buraczkami

woda

Podwieczorek

kisiel

Środa

Śniadanie

chleb razowy (1), bagietka (1), chleb mazowiecki (1), masło 82% (7), szynka sołtysówka, pasztet z marchewki i pieczonego selera (1,3), pomidor

kasza kukurydziana na mleku z kardamonem (1,7)

herbata zimowa z goździkami i pomarańczą

Obiad

zupa węgierska z pieczoną papryką i mięsem

kopytka ze szpinakiem (1,3,7) i surówką z marchewki z rzepą i jogurtem naturalnym (7)

woda

Podwieczorek

jogurt naturalny (7)

Czwartek

Śniadanie

chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1),  masło 82% (7), pasta jajeczna z rzodkiewką i szczypiorkiem (3,7), schab pieczony z miodem, czipsy warzywne

mleko (7), herbata zielona

Obiad

rosół z makaronem (1,3)

ryba z pieca (1,4) z opiekanymi ziemniakami i surówką z kiszonej kapusty

woda

 Podwieczorek

świeży owoc

Piątek

Śniadanie

chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1),  masło 82 % (7), ser żółty (7), pasta mięsna, krem a'la nutella z kaszy jaglanej, banana i kakao, (7), sałata, rzodkiew

kawa inka na mleku (7), herbata owocowa

Obiad

krupnik (1)

pierogi z serem białym i borówkami (1,7)

woda

Podwieczorek

świeży owoc

Alergeny

(1) GLUTEN

(2) SKORUPIAKI i produkty pochodne

(3) JAJA i produkty pochodne

(4) RYBY i produkty pochodne

(5) ORZESZKI ZIEMNE (arachidowe) i produkty pochodne

(6) SOJA i produkty pochodne

(7) MLEKO i produkty pochodne (łącznie z laktozą)

(8) ORZECHY

(9) SELER i produkty pochodne

(10) GORCZYCA i produkty pochodne

(11) NASIONA SEZAMU i produkty pochodne

(12) DWUTLENEK SIARKI

(13) ŁUBIN i produkty pochodne

(14) MIĘCZAKI i produkty pochodne