Wisienki
PLAN PRACY
Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej w czerwcu w grupie 5-latków
Tematy
Lato w sadzie i ogrodzie
Z wizytą w gospodarstwie wiejskim
Tajemnice przyrody
Nadchodzi lato
Obszar fizyczny:
- wzmacnianie odporności dziecka poprzez organizowanie różnych aktywności na świeżym powietrzu niezależnie od warunków atmosferycznych
- wdrażanie do przestrzegania i stosowania zasad bezpiecznego zachowania podczas zabaw i gier oraz różnych form rekreacji
- rozwijanie ekspresji artystycznej w czasie zabaw naśladowczych, dramowych i muzycznych
- stosowanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pisania
- właściwie dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
- dbanie o własną sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności i predyspozycji motorycznych
- doskonalenie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe, zajęcia rekreacyjne, piesze wycieczki krajoznawcze
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa w czasie wycieczek
- doskonalenie umiejętności określania relacji przestrzennych w przestrzeni i na kartce
Obszar społeczny:
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole: podporządkowania się określonym zasadom, podziału ról i przydzielenia określonych czynności do wykonywania
- wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków
- rozwijanie ekspresji artystycznej w czasie zabaw naśladowczych, dramowych i muzycznych
- stosowanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pisania
- umiejętność pełnienia wyznaczonych ról w pracy zespołowej i zabawie
- ocenianie zachowania swojego i innych w kontekście przyjętych norm
- przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier, quizów, konkursów, zawodów sportowych, olimpiad
- obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje
- kształtowanie nawyków bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach
- kształtowanie postaw rozumienia konieczności szanowania działalności innych, wytworów ich pracy
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole: podporządkowania się określonym zasadom, podziału ról i przydzielenia określonych czynności do wykonywania
- wdrażanie do uważnego słuchania
Obszar emocjonalny:
- uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody
- uczenie szacunku do życia w każdej formie jego istnienia
- uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody
- uwrażliwianie na emocje i potrzeby innych osób, zachęcanie do wyrażania swoich potrzeb i uczuć w kulturalny sposób
- próby pogodzenia się z porażką
- reagowanie na zagrożenie lub krzywdę zwierząt
- umiejętność nazywania i przeżywania zjawisk przyrodniczych
- zaangażowanie w problemy ekologiczne
- uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody
- uwrażliwienie na piękno ziemi ojczyste
Obszar poznawczy:
- zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia i sposobami na uniknięcie tych zagrożeń
- zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie w okresie lata
- budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka
- doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów w zakresie 10, liczenie z prawej do lewej i z lewej do prawej, liczenie w przód i wspak
- zachęcanie do poznawania świata poprzez obserwacje, doświadczenia, eksperymenty i działanie
- kształtowanie umiejętności rozumienia relacji głoska – litera w czasie zabaw językowych i czytelniczych
- doskonalenie umiejętności pisania po śladzie, kreślenia znaków literopodobnych i liter
- wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
- doskonalenie pamięci przez naukę krótkich wierszy i rymowanek
- doskonalenie umiejętności obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie latem
- doskonalenie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
- budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (wyrażenia i zwroty związane z wyjazdem na wieś)
- określanie kierunków w praktyce, stosowanie pojęć: „w prawą stronę”, „w lewą stronę”, „w przód”, „w tył”, „w bok”, „za”, „przed”, „między”
- przeliczanie w zakresie 10 (i większym)
- klasyfikowanie, segregowanie, wskazywanie różnic i podobieństw
- rozwijanie umiejętności określania relacji czasowych między wydarzeniami
- wdrażanie do czytania – czytanie sylab, krótkich wyrazów i prostych zdań obrazkowo-wyrazowych
- doskonalenie umiejętności układania sylab i wyrazów z liter, wyrazów z sylab, krótkich prostych zdań z wyrazów
- ćwiczenia w kreśleniu znaków literopodobnych i liter po śladach z zachowaniem kierunku i płynności pisania
- dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, określanie zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych
- dążenie do udzielania trafnych, przemyślanych i czytelnych odpowiedzi oraz do zrozumiałego przekazywania informacji
- rysowanie na różnorodnych powierzchniach
- dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów i doskonalenie klasyfikowania z wykorzystaniem obrazków i kart pracy
- prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
- doskonalenie w zakresie orientacji w przestrzeni z własnego i czyjegoś punktu widzenia
- ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
- porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
- dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
- dostrzeganie zagrożenia dla przyrody wynikającego ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka
- poznawanie sposobów niwelowania niekorzystnych zmian oraz wpływów na przyrodę przez działania proekologiczne i systemy ochrony przyrody
- określanie charakterystycznych dla lata zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów, zapachów i dźwięków
- określanie kierunków w praktyce, stosowanie pojęć: „w prawą stronę”, „w lewą stronę”
- budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka
- wdrażanie do układania i rozwiązywania różnego rodzaju zagadek, rebusów i szarad o tematyce przyrodniczej
- rozwijanie wyobraźni i poczucia humoru
- wdrażanie do uważnego słuchania czytanych przez nauczyciela tekstów
- wdrażanie do samodzielnego czytania liter, sylab i krótkich wyrazów
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- przeliczanie w zakresie 10 (lub większym)
- klasyfikowanie, segregowanie i porządkowanie elementów
- wskazywanie różnic i podobieństw
- rozwijanie umiejętności malowania, kolorowania i posługiwania się nożyczkami
PIOSENKA
Wakacyjna piosenka muzyka i słowa: Danuta i Karol Jagiełło
- Już lato się zbliża, na kwiatku usiadł bąk,
zielono na łące, zajączki skaczą w krąg.
Biedronka przyodziała ubranko w kropki swe,
komary pobzykują, już lato zbliża się.
Ref. Hej ha, hej ha, piosenka z wiatrem gna,
przez pola i las prowadzi naprzód nas. /bis
- Już lato się zbliża, wakacji nadszedł czas,
żegnamy przedszkole i opuszczamy was.
Będziemy pływać w morzu, odwiedzać co dzień las,
słoneczko nas opali, aż nie poznacie nas.
Ref. Hej ha, hej ha, piosenka z wiatrem gna,
przez pola i las prowadzi naprzód nas. /bis
WIERSZYK
Czerwiec idzie w parze z latem Magdalena Ledwoń
Stąpa lato zagubione
po lasach, po łąkach,
nie wie, w którą ma pójść stronę,
bez przerwy się błąka.
Wtem je spotkał czerwiec krasny
i woła do niego:
„Razem pójdźmy, w ten dzień jasny,
lato, mój kolego!”
Trala la, trala, la – idziesz ty, idę ja!
Trala la, trala, la – idziesz ty, idę ja!
Jadłospis
07.07.2025 - 11.07.2025
Poniedziałek
Śniadanie
chleb żytni (1), chleb mazowiecki (1), chleb razowy (1), bagietka (1), masło 82% (7), ser żółty(7), mix wędlin, rolada serowa (3,7), mix warzyw
kasza bulgur na mleku (1,7)
woda z cytryną
Obiad
botwinka (7)
racuchy drożdżowe (1,3,7)
woda
Podwieczorek
świeży owoc
Wtorek
Śniadanie
chleb ze słonecznikiem (1), chleb mazowiecki (1), chleb razowy (1), masło 82% (7), rolada marchewkowa (3,7), twarożek ze szczypiorkiem i rzodkiewką (1,7), kornetki, salsa z pomidora
makaron na mleku (1,3,7)
herbata
Obiad
zupa jarzynowa (7)
potrawka z kurczaka (1,7) z kaszą gryczaną (1)i gotowanymi burakami
woda
Podwieczorek
świeży owoc
Środa
Śniadanie
chleb ze słonecznikiem (1), chleb mazowiecki (1), chleb razowy (1), masło 82% (7), ) jajko na twardo z majonezem (1,3,7), szynka w siatce, ogórek zielony
płatki kukurydziane na mleku (1,7)
herbata czarna z cytryną
Obiad
krupnik (1)
ryba z pieca (1,4) z ziemniakami i surówką z marchewki, pora i jabłka(7)
woda
Podwieczorek
jogurt naturalny (7)
Czwartek
Śniadanie
chleb razowy (1), bagietka (1), chleb mazowiecki (1), masło 82% (7), dżem brzoskwiniowy, kiełbasa krakowska, pomidor z mozarellą(7)
kakao na mleku (7)
woda
Obiad
rosół z makaronem (1,3)
kotlet schabowy (1,3) z opiekanymi ziemniakami i mizerią z jogurtem (7)
woda
Podwieczorek
mleko owsiane czekoladowe (7)
Piątek
Śniadanie
chleb razowy (1), bagietka (1), chleb mazowiecki (1), masło 82% (7), schab pieczony, pasta jajeczna z serem żółtym (3,7), mix warzyw
mleko (7) , herbata zielona
Obiad
zupa porowa z pulpetami (1,3,7)
pierogi z serem i jagodami (1,7)
woda
Podwieczorek
kapuśniaki(1,3,7)
Alergeny
(1) GLUTEN (2) SKORUPIAKI i produkty pochodne (3) JAJA i produkty pochodne (4) RYBY i produkty pochodne (5) ORZESZKI ZIEMNE (arachidowe) i produkty pochodne (6) SOJA i produkty pochodne (7) MLEKO i produkty pochodne (łącznie z laktozą) |
(8) ORZECHY (9) SELER i produkty pochodne (10) GORCZYCA i produkty pochodne (11) NASIONA SEZAMU i produkty pochodne (12) DWUTLENEK SIARKI (13) ŁUBIN i produkty pochodne (14) MIĘCZAKI i produkty pochodne |