Wisienki
PLAN PRACY
Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej w październiku w grupie 5-latków
Tematy:
Pani Jesień i jej wspaniałe stroje
Co nam jesień w koszu niesie?
Uczymy się dbać o swoje zdrowie
Niezwykły rytm przyrody
Obszar fizyczny:
- aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych i muzycznych
- wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
- wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach (podczas ćwiczeń gimnastycznych, podczas zabawy, podczas pracy przy stoliku, podczas posiłków)
- aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
- wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
- wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach
- kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się podczas posiłków
- wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
- wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
- rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów)
- aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
- wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
- wdrażanie do dbania o prawidłową pozycję ciała w różnych sytuacjach
- rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów)
- wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
- wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
- aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
- wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
- wdrażanie do dbania o prawidłową pozycję ciała w różnych sytuacjach
- wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
- rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych i samoobsługowych
Obszar emocjonalny:
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
- wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
- wdrażanie do respektowania cudzych emocji
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
- wdrażanie do respektowania cudzych emocji
- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
- wdrażanie do respektowania cudzych emocji
- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami
Obszar społeczny:
- kształtowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych – wyrażanie potrzeb własnych, zauważanie potrzeb innych
- wdrażanie do respektowania norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym (czekanie na swoją kolej, ustępowanie, pomaganie słabszym/potrzebującym)
- rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
- wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
- wdrażanie do porozumiewania się za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
- wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
Obszar poznawczy:
- wdrażanie do wyjaśniania świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej
- doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby
- doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek)
- rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie
- poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek
- rozwijanie umiejętności sprawnego przeliczania i porównywania kolekcji
- poznanie obrazu graficznego liczby „2”
- wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi cech charakterystycznych dla pór roku (opadanie liści, zbieranie zapasów na zimę, odloty ptaków, krótszy dzień, chłód, deszcz)
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
- rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie
- wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
- doskonalenie syntezy i analizy słuchowej na poziomie sylaby
- doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek)
- poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”
- usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „e”, „E” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „e” w nagłosie i wygłosie)
- poznanie obrazu graficznego liczby „3”
- rozwijanie spostrzegania wzrokowego przez dostrzeganie rytmiczności w serii elementów
- rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
- kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
- kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
- poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”
- poznanie obrazu graficznego liczby „4”
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
- kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
- poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
- rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
- poznanie obrazu graficznego liczby „5”
- rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
PIOSENKA I WIERSZ
LISTOPADOWA PIOSENKA
- Płyną niebem ciemne chmury,
wiatr w kominie śpiewa i ostatnie złote liście
opadają z drzewa.
Ref. Listopadowa piosenka,
jak deszczu kropelka.
Listopadowa piosenka, kap, kapu, kap.
- Już listopad wieje chłodem,
kropi zimnym deszczem.
W parku trzęsą się chochoły,
jakby miały dreszcze.
Ref. Listopadowa piosenka…
- Pan Listopad swój parasol mocno w ręce trzyma i powiada, że niedługo
przyjdzie do nas zima.
Ref. Listopadowa piosenka…
O smokach Teresa Ferenc
Gdzie są smoki?
Przecież były.
W Wiśle się nie potopiły.
Daję słowo – jeden żyje,
w każde lato pod Wawelem wodę pije.
Co je?
Tego nie wiem.
Może w czarne,
gęste noce zrywa w sadach z drzew owoce?
Pietruszkami może żyje?
Ale jest – tak sobie myślę
bo ubywa wody w Wiśle.
Jadłospis
07.10.2024 - 11.10.2024
Poniedziałek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bułka pszenna (1), masło 82% (7), pierś z indyka, pasta jajeczna z serem i szczypiorkiem (3), mix świeżych warzyw, kiełki
otręby pszenne na mleku z rodzynkami
herbata miętowa
Obiad
zupa koperkowa (7)
spaghetti bolognese (1,3,7)
woda
Podwieczorek
placek drożdżowy (1,3,7)
Wtorek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bułka pszenna (1), masło 82% (7), pasta mięsno-warzywna, ser żółty (7), marchew parowana z miodem
kasza kuskus na mleku (1)
lemoniada z cytryną
Obiad
krupnik
kluski leniwe z serem (1,3,7), sałata lodowa z pesto
woda
Podwieczorek
świeży owoc
Środa
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bułka pszenna (1), masło 82 % (7), szynka z liściem, twarożek z miodem i orzechami (7,9), ogórek kiszony
kasza kukurydziana na mleku (1,7)
herbata owocowa
Obiad
zupa zacierkowa (1,3)
kotlet mielony z ziemniakami (1,3), surówka z kiszonej kapusty
woda
Podwieczorek
świeży owoc
Czwartek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), masło 82 % (7), schab na kartki, pasta z łososia, jajek, awokado z koprem (3,4), sałata
czekolada na mleku (7)
herbata z cytryną
Obiad
kapuśniak
wieprzowina szarpana(1) z ziemniakami i surówką z gotowanch buraczków
woda
Podwieczorek
kisiel (1)
Piątek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), masło 82 % (7), humus bazyliowy, szynka w siatce, świeży pomidor
herbata zielona
Obiad
zupa jarzynowa (7)
kurczak w sosie teriyaki z ryżem (1) i warzywami (1)
woda
Podwieczorek
świeży owoc