Pomarańczki

PLAN PRACY

 Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej w żłobku w roku szkolnym 2024/25

REALIZUJEMY PROGRAM CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM

Czytamy:

  • Brzechwa dzieciom
  • Julian Tuwim dzieciom
  • Chory Kotek
  • Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Trzy świnki

MOTORYKA

  1. Doskonalenie umiejętności:
  • chodzenia w linii prostej(chodniczek, ławeczka szwedzka, cegiełki)
  • schylania się (podnoszenie piłeczek i innych przedmiotów)
  • kucania
  • chodzenia na czworakach (np. jak pieski, kotki)
  1. Nauka wspinania się:
  • na niskie przedmioty na sali ruchowej
  • na drabinki (sala ruchowa, plac zabaw)
  1. Przechodzenie pod łukami i przez tunel
  2. Zabawy ruchowo-naśladowcze (zegary, bączki, ptaszki, itp.)
  3. Zabawy ruchowo umuzykalniające:
  • poruszanie się w rytm muzyki
  • naśladowanie ruchów i gestów pokazywanych przez opiekunkę
  1. Zabawy z piłką
  • rzucanie dowolne, później do kosza
  • kopanie piłki
  • turlanie piłki po podłodze
  1. Całoroczne spacery i zabawy w ogrodzie przy wykorzystaniu sprzętu
  2. Udoskonalanie sprawności całego ciała poprzez ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem ćwiczeń w/g programu Weroniki Sherbourne
  • turlanie się po dywanie
  • krótkie nóżki i długie nóżki
  • dotykanie łokciami kolan
  • rozcieranie kolan
  • przechodzenie przez tunel (zrobiony przez osobę dorosłą)
  • chodzenie bosą stopą po krążkach o różnej fakturze

NAWYKI I USAMODZIELNIANIA

  1. Nauka samodzielnego jedzenia
  • nabieranie łyżką pokarmu
  • doprowadzenie go do ust
  • prawidłowe trzymanie i posługiwanie się łyżką
  1. Nauka samodzielnego picia z kubeczka
  • trzymanie kubeczka
  • picie z kubeczka bez zalewania ubranka
  1. Wyrabianie u dzieci nawyku porządkowego
  • zbieranie zabawek po wspólnej zabawie
  • odkładanie ich na półkę
  • zasuwanie krzesełka po odejściu od stolika
  1. Wyrabianie nawyku używania form grzecznościowych
  • dziękuję (skinienie główką)
  • na powitanie(cześć, dzień dobry)
  • na pożegnanie(pa-pa, do widzenia)
  1. Sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych
  • sygnalizowanie po fakcie
  • wysadzanie na nocnik
  • nauka korzystania z sedesu przez starsze dzieci
  1. Nauka samodzielnego rozbierania się i ubierania(dolne części ubranka i bucików)
  2. Nauka korzystania z łazienki
  • podwijanie rękawów
  • mycie rączek i buzi(z pomocą osoby dorosłej)
  • próby samodzielnego wycierania rączek ręcznikiem.

KONTAKTY SPOŁECZNE

  1. Zaspakajanie potrzeby akceptacji i aprobaty
  • chwalenie dzieci za postępy w czynnościach dnia codziennego
  • przytulanie, głaskanie
  • zachęcanie do zabawy
  1. Zaspakajanie potrzeby kontaktu z osobą dorosłą
  • rozmawianie z dziećmi
  • śpiewanie piosenek
  • spacerowanie
  • wspólna zabawa
  • okazywanie dzieciom ciepła i troski
  1. Zaspakajanie potrzeby z rówieśnikiem
  • zabawa przy klockach na dywanie
  • zabawa w parach
  • zabawy w kółeczku
  • zabawy w kącikach tematycznych
  1. Zaspakajanie potrzeby bezpieczeństwa
  • stała obecność osoby dorosłej i opieka nad dziećmi podczas zabawy
  • dobór zabawek odpowiednich do wieku
  • eliminowanie niebezpiecznych sytuacji
  1. Urodziny dzieci
  2. Integracja dzieci podczas zabawy mikołajkowej i balu karnawałowego

 MANIPULACJA I KONSTRUKCJA

  1. Układanie klocków Grimms
  2. Piętrzenie klocków
  • budowanie wieży
  • piętrzenie i mieszczenie foremek
  1. Szeregowanie klocków
  • budowanie budowli dwuwymiarowych (pociąg z kominem)
  • wprowadzenie budowli ażurowej – mostek
  1. Układanie prostych drewnianych układanek
  2. Przewlekanie-szycie na niby (z wykorzystaniem tablicy perforowanej)
  3. Rysowanie kredkami
  • rysowanie dowolne
  • kolorowanie
  1. Zabawy w piaskownicy
  • przesypywanie piasku
  • robienie babek przy wykorzystaniu foremek
  • zabawy łopatką i grabkami
  1. Zabawa piaskiem kinetycznym
  2. Malowanie farbami (akwarele, plakatowe)
  3. Lepienie z plasteliny, modeliny i masy plastycznej
  • ugniatanie plasteliny
  • rwanie plasteliny na kawałki-kluseczki
  • proste wytwory-jajeczko, grzybek, placuszek, wałeczek

MOWA i MYŚLENIE

  1. Używanie wyrazów dźwiękonaśladowczych
  • la- la
  • ba- ba
  • ma- ma
  1. Naśladowanie głosów zwierząt z wykorzystaniem maskotek i pacynek:
  • hau- hau
  • miau- miau
  • mu- mu
  1. Powtarzanie prostych słów – wywoływanie wypowiedzi zdaniowych(zlepki, zdania z dwóch, trzech wyrazów)
  2. Wprowadzanie prostych wierszyków
  3. Powtarzanie prostych słów ,,la-la”, ,,a-a”-później ,,luli-luli”, ,,lala śpi”
  4. Całoroczne czytanie książeczek i krótkich opowiadań i omawianie treści
  5. Rozmowy z dziećmi w każdej sytuacji dnia codziennego
  6. Rozpoznanie schematu ciała z wykorzystaniem zabaw :
  • z lalą i misiem
  • z książeczkami
  • z piosenkami
  1. Zabawy w czary mary z wykorzystaniem chusty
  2. Worek czarodziejski
  3. Wyszukiwanie szczegółów na obrazkach
  • zwierzęta
  • przedmioty codziennego użytku
  • warzywa i owoce
  1. Zabawy w „akuku”
  2. Ćwiczenia logopedyczne indywidualne wg. potrzeb oraz w grupie, mające na celu prawidłową wymowę
  • dmuchanie piórka, balonika, bańki mydlane
  • kotek pije mleczko ( wysuwanie i chowanie języka)
  • jak robi żabka (kumkanie)
  1. Zajęcia wprowadzające do nauki j. angielskiego- piosenki, wierszyki, podstawowe słówka

 ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE

  1. Całoroczne śpiewanie piosenek dziecięcych oraz związanych z porą roku i świętami
  2. Wprowadzenie zabaw w parach i w kółeczku
  3. Zabawy wyciszające przy muzyce relaksacyjnej
  4. Swobodny taniec
  5. Rytmika
  • osłuchiwanie dzieci z rytmem i melodią
  • zapoznanie z instrumentami

Jadłospis

16.06.2025 - 20.06.2025
Poniedziałek

Śniadanie

chleb żytni (1), chleb mazowiecki (1), chleb razowy (1), bagietka grahamka (1), bagietka (1), masło 82% (7), galaretka drobiowa (1,3), pasta rybna z białym serem, szczypiorkiem i rzodkiewką (4,7), pomidory

budyń na mleku (1,7)

lemoniada cytrynowa

Obiad

zupa marchewkowa z kaszą jaglaną (1,7)

medaliony drobiowe z żółtym serem (1,3,7) z ziemniakami i surówką z sałaty lodowej z pesto

woda

Podwieczorek

mus owocowy

Wtorek

Śniadanie

chleb żytni (1), chleb mazowiecki (1), chleb razowy (1), bagietka grahamka (1, )bagietka (1, )masło 82% (7), pasta mięsna z cebulką (7), humus z ciecierzycy, mix świeżych warzyw

kasza kukurydziana na mleku (1,7)

herbata owocowa

Obiad

zupa jarzynowa (7)

spaghetti bolognese

woda

Podwieczorek

jogurt naturalny

Środa

Śniadanie

chleb żytni (1), chleb mazowiecki (1), chleb razowy (1), bagietka grahamka (1), bagietka (1), masło 82% (7), ser żółty (7), szynka farmerska, pasta jajeczna (3,7), papryka

otręby owsiane na mleku (1,7)

herbata zielona

Obiad

zupa gulaszowa

kotlety z kaszy z sosem słodko-kwaśnym (1,3) z surówką z pomidów z jogurtem (7)

woda

Podwieczorek

świeży owoc

Czwartek

Śniadanie

 

Obiad

 

 Podwieczorek

 

Piątek

Śniadanie

chleb żytni (1), chleb mazowiecki (1), chleb razowy (1), bagietka grahamka (1), bagietka (1), masło 82% (7), polędwica sopocka, twarożek ze szczypiorkiem (7), dżem brzoskwiniowy, sałata, kiełki, rzodkiewka

kakao (7)

Obiad

zupa koperkowa (7)

makaron z truskawkami (1,3,7)

woda

Podwieczorek

świeży owoc

Alergeny

(1) GLUTEN

(2) SKORUPIAKI i produkty pochodne

(3) JAJA i produkty pochodne

(4) RYBY i produkty pochodne

(5) ORZESZKI ZIEMNE (arachidowe) i produkty pochodne

(6) SOJA i produkty pochodne

(7) MLEKO i produkty pochodne (łącznie z laktozą)

(8) ORZECHY

(9) SELER i produkty pochodne

(10) GORCZYCA i produkty pochodne

(11) NASIONA SEZAMU i produkty pochodne

(12) DWUTLENEK SIARKI

(13) ŁUBIN i produkty pochodne

(14) MIĘCZAKI i produkty pochodne