Pomarańczki
PLAN PRACY
Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej w żłobku w roku szkolnym 2024/25
REALIZUJEMY PROGRAM CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM
Czytamy:
- Brzechwa dzieciom
- Julian Tuwim dzieciom
- Chory Kotek
- Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Trzy świnki
MOTORYKA
- Doskonalenie umiejętności:
- chodzenia w linii prostej(chodniczek, ławeczka szwedzka, cegiełki)
- schylania się (podnoszenie piłeczek i innych przedmiotów)
- kucania
- chodzenia na czworakach (np. jak pieski, kotki)
- Nauka wspinania się:
- na niskie przedmioty na sali ruchowej
- na drabinki (sala ruchowa, plac zabaw)
- Przechodzenie pod łukami i przez tunel
- Zabawy ruchowo-naśladowcze (zegary, bączki, ptaszki, itp.)
- Zabawy ruchowo umuzykalniające:
- poruszanie się w rytm muzyki
- naśladowanie ruchów i gestów pokazywanych przez opiekunkę
- Zabawy z piłką
- rzucanie dowolne, później do kosza
- kopanie piłki
- turlanie piłki po podłodze
- Całoroczne spacery i zabawy w ogrodzie przy wykorzystaniu sprzętu
- Udoskonalanie sprawności całego ciała poprzez ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem ćwiczeń w/g programu Weroniki Sherbourne
- turlanie się po dywanie
- krótkie nóżki i długie nóżki
- dotykanie łokciami kolan
- rozcieranie kolan
- przechodzenie przez tunel (zrobiony przez osobę dorosłą)
- chodzenie bosą stopą po krążkach o różnej fakturze
NAWYKI I USAMODZIELNIANIA
- Nauka samodzielnego jedzenia
- nabieranie łyżką pokarmu
- doprowadzenie go do ust
- prawidłowe trzymanie i posługiwanie się łyżką
- Nauka samodzielnego picia z kubeczka
- trzymanie kubeczka
- picie z kubeczka bez zalewania ubranka
- Wyrabianie u dzieci nawyku porządkowego
- zbieranie zabawek po wspólnej zabawie
- odkładanie ich na półkę
- zasuwanie krzesełka po odejściu od stolika
- Wyrabianie nawyku używania form grzecznościowych
- dziękuję (skinienie główką)
- na powitanie(cześć, dzień dobry)
- na pożegnanie(pa-pa, do widzenia)
- Sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych
- sygnalizowanie po fakcie
- wysadzanie na nocnik
- nauka korzystania z sedesu przez starsze dzieci
- Nauka samodzielnego rozbierania się i ubierania(dolne części ubranka i bucików)
- Nauka korzystania z łazienki
- podwijanie rękawów
- mycie rączek i buzi(z pomocą osoby dorosłej)
- próby samodzielnego wycierania rączek ręcznikiem.
KONTAKTY SPOŁECZNE
- Zaspakajanie potrzeby akceptacji i aprobaty
- chwalenie dzieci za postępy w czynnościach dnia codziennego
- przytulanie, głaskanie
- zachęcanie do zabawy
- Zaspakajanie potrzeby kontaktu z osobą dorosłą
- rozmawianie z dziećmi
- śpiewanie piosenek
- spacerowanie
- wspólna zabawa
- okazywanie dzieciom ciepła i troski
- Zaspakajanie potrzeby z rówieśnikiem
- zabawa przy klockach na dywanie
- zabawa w parach
- zabawy w kółeczku
- zabawy w kącikach tematycznych
- Zaspakajanie potrzeby bezpieczeństwa
- stała obecność osoby dorosłej i opieka nad dziećmi podczas zabawy
- dobór zabawek odpowiednich do wieku
- eliminowanie niebezpiecznych sytuacji
- Urodziny dzieci
- Integracja dzieci podczas zabawy mikołajkowej i balu karnawałowego
MANIPULACJA I KONSTRUKCJA
- Układanie klocków Grimms
- Piętrzenie klocków
- budowanie wieży
- piętrzenie i mieszczenie foremek
- Szeregowanie klocków
- budowanie budowli dwuwymiarowych (pociąg z kominem)
- wprowadzenie budowli ażurowej – mostek
- Układanie prostych drewnianych układanek
- Przewlekanie-szycie na niby (z wykorzystaniem tablicy perforowanej)
- Rysowanie kredkami
- rysowanie dowolne
- kolorowanie
- Zabawy w piaskownicy
- przesypywanie piasku
- robienie babek przy wykorzystaniu foremek
- zabawy łopatką i grabkami
- Zabawa piaskiem kinetycznym
- Malowanie farbami (akwarele, plakatowe)
- Lepienie z plasteliny, modeliny i masy plastycznej
- ugniatanie plasteliny
- rwanie plasteliny na kawałki-kluseczki
- proste wytwory-jajeczko, grzybek, placuszek, wałeczek
MOWA i MYŚLENIE
- Używanie wyrazów dźwiękonaśladowczych
- la- la
- ba- ba
- ma- ma
- Naśladowanie głosów zwierząt z wykorzystaniem maskotek i pacynek:
- hau- hau
- miau- miau
- mu- mu
- Powtarzanie prostych słów – wywoływanie wypowiedzi zdaniowych(zlepki, zdania z dwóch, trzech wyrazów)
- Wprowadzanie prostych wierszyków
- Powtarzanie prostych słów ,,la-la”, ,,a-a”-później ,,luli-luli”, ,,lala śpi”
- Całoroczne czytanie książeczek i krótkich opowiadań i omawianie treści
- Rozmowy z dziećmi w każdej sytuacji dnia codziennego
- Rozpoznanie schematu ciała z wykorzystaniem zabaw :
- z lalą i misiem
- z książeczkami
- z piosenkami
- Zabawy w czary mary z wykorzystaniem chusty
- Worek czarodziejski
- Wyszukiwanie szczegółów na obrazkach
- zwierzęta
- przedmioty codziennego użytku
- warzywa i owoce
- Zabawy w „akuku”
- Ćwiczenia logopedyczne indywidualne wg. potrzeb oraz w grupie, mające na celu prawidłową wymowę
- dmuchanie piórka, balonika, bańki mydlane
- kotek pije mleczko ( wysuwanie i chowanie języka)
- jak robi żabka (kumkanie)
- Zajęcia wprowadzające do nauki j. angielskiego- piosenki, wierszyki, podstawowe słówka
ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE
- Całoroczne śpiewanie piosenek dziecięcych oraz związanych z porą roku i świętami
- Wprowadzenie zabaw w parach i w kółeczku
- Zabawy wyciszające przy muzyce relaksacyjnej
- Swobodny taniec
- Rytmika
- osłuchiwanie dzieci z rytmem i melodią
- zapoznanie z instrumentami
Jadłospis
02.12.2024 - 06.12.2024
Poniedziałek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bułka pszenna (1), masło 82% (7), schab wiśniowy, pasta jajeczna z serem żółtym, rzodkiewką i szczypiorkiem (3,7), mix świeżych warzyw
płatki kukurydziane na mleku (1,7)
herbata owocowa
Obiad
zupa meksykańska z kurczakiem
pierogi z serem na słodko polane jogurtem naturalnym (1,3,7)
woda
Podwieczorek
mleko czekoladowe owsiane (7)
Wtorek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bułka pszenna (1), masło czosnkowe 82% (7), indyk pieczony, ser żółty(7), sałata
płatki zbożowe z rodzynkami na mleku (1,7)
lemoniada pomarańczowa
Obiad
zupa jarzynowa (7)
pulpety pieczone w sosie miodowo musztardowym (7,9) z kaszą gryczaną (1) i kapustą kiszoną
woda
Podwieczorek
świeży owoc
Środa
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), masło 82 % (7), twarożek z pistacją (1,7), paróweczki z cielęciną, świeże warzywa
otręby żytnie na mleku (1,7)
herbata zielona
Obiad
rosół z makaronem(1,3)
nuggetsy z kurczaka (1,3,7) z ziemniakami i sałatą lodową z pesto bazyliowym
woda
Podwieczorek
kisiel
Czwartek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), masło 82% (7), pasta z fasoli białej , szynka w siatce, ogórek kiszony
czekolada na mleku (7)
Obiad
zupa marchewkowa z kaszą jaglaną (1,7)
ryba smażona w mące kukurydzianej (1,4,7) z ziemniakami i surówką z kapusty pekińskiej z kukurydzą i majonezem (7)
woda
Podwieczorek
świeży owoc
Piątek
Śniadanie
chleb razowy (1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1), masło 82 % (7), dżem dyniowy z kaszą jaglaną i czekoladą (1,7), schab, mix świeżych warzyw
kakao na mleku, herbata
Obiad
zupa z zielonego groszku (7)
kopytka (1,3) z surówką z marchewki, pora i jabłka (7)
woda
Podwieczorek
świeży owoc