Wisienki

PLAN PRACY

 Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na Maj w grupie 5-latków

 Tematy:

 

  1. Święta majowe
  2. Jestem Europejczykiem
  3. Wiosna w pełni
  4. Rodzina to skarb
  5. Powietrze- niewidzialny żywioł

 

 

 

Obszar fizyczny:

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/ fizycznych
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas wykonywania zadań
  • estetyczne wykonywanie prac plastycznych
  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
  • prawidłowe posługiwanie się sztućcami: prawidłowy chwyt, umiejętne nabieranie potraw
  • sprzątanie po posiłku
  • wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych,

rozgrywek sportowych

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
  • szybkie i sprawne przebieranie się, przestrzeganie właściwej kolejności wykonywanych czynności
  • kształtowanie właściwego toru oddechu
  • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych
  • doskonalenie motoryki małej przez tworzenie prac plastycznych i konstrukcyjnych
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści

 

 

Obszar emocjonalny:

 

  • odczuwanie dumy z przynależności społecznej do rodziny, grupy przedszkolnej, mieszkańców miejscowości i Polski
  • uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób
  • dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności siebie i każdej osoby
  • zachowywanie się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, liczenie się z uczuciami i potrzebami innych
  • uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
  • umiejętność opisywania emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
  • podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną, radość z sukcesów innych
  • pojmowanie znaczenia przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu
  • dokonywanie wyborów i dostrzeganie pozytywnych efektów własnych działań
  • opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
  • podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną podczas gier i zabaw
  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
  • wzmacnianie więzi rodzinnych, rozbudzanie empatii, wrażliwości, chęci pomocy innym
  • rozbudzanie umiejętności rozpoznawania stanu emocjonalnego innych osób
  • rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
  • przedstawianie emocji w różnych formach ekspresji

 

Obszar społeczny:

  • kształtowanie świadomości narodowej przez dostrzeganie piękna języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
  • aktywne uczestnictwo w organizowanych na terenie przedszkola uroczystościach związanych z obchodzeniem świąt narodowych,
  • poznawanie sposobów czczenia ważnych miejsc, rocznic, historycznych wydarzeń
  • przestrzeganie obowiązku szanowania wspólnego mienia
  • wypowiadanie się w sposób zrozumiały z zachowaniem następstwa czasu, poprawnie pod względem gramatycznym i fleksyjnym
  • wysłuchanie zdania innych, dostrzeganie różnic między ludźmi i szanowanie ich odmienności
  • wykazywanie tolerancji oraz życzliwej postawy wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym otoczeniu
  • dostrzeganie potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i umiejętne wspieranie ich, włączanie do zabaw lub innych działań adekwatnie do możliwości oraz sprawności
  • rozumienie, że rodziny mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
  • doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen, odnoszących się do wartości drugiego człowieka
  • zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
  • właściwe ocenianie sytuacji społecznych
  • dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen
  • przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji
  • obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje
  • koncentrowanie uwagi podczas zajęć i podążanie za ich tokiem
  • dostrzeganie, na czym polega praca zawodowa rodziców, dziadków, osób z najbliższego otoczenia

 

Obszar poznawczy:

  • tworzenie kącika patriotycznego przy okazji świąt narodowych i ważnych dla kraju wydarzeń
  • wymienianie symboli narodowych, wyróżnianie ich spośród symboli innych państw
  • słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała
  • znajomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy
  • przedstawianie postaci literackich oraz treści książek, opowiadań z wykorzystaniem przekazu pozawerbalnego i innych znanych alternatywnych sposobów komunikacji
  • znajomość nazwisk wybitnych Polaków oraz ich dokonań
  • doskonalenie umiejętności liczenia do dziesięciu na palcach oraz przedmiotach zastępczych
  • poznawanie liter drukowanych, małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „f”, „F”
  • dokonywanie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej prostych wyrazów
  • wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe, wygląd flagi, godła
  • ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji
  • przedstawianie postaci literackich oraz treści książek, opowiadań z wykorzystaniem przekazu pozawerbalnego i innych znanych alternatywnych sposobów komunikacji
  • kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
  • wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
  • uczestniczenie w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach, zgodnie z następstwem zdarzeń
  • poznawanie i odtwarzanie układów tanecznych z wybranych krajów Europy oraz innych regionów świata
  • wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
  • poszerzanie wiedzy i rozbudzanie zainteresowania krajami Unii Europejskiej
  • stosowanie trafnych określeń opisujących cechy wielkościowe oraz różnice między przedmiotami
  • dostrzeganie symetrii we wzorach i umiejętność dorysowywania symetrycznie brakujących elementów
  • porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej ze stosowaniem określeń stopniujących
  • wzbogacanie doświadczenia w zakresie porównywania wagi
  • określanie słowem wzajemnego położenia przedmiotów w przestrzeni z zastosowaniem pojęć dotyczących kierunku
  • ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk za pomocą komunikatów niewerbalnych
  • wzbogacanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi słownych, opisywania obrazków, przedmiotów, cech, czynności, emocji
  • wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
  • odtwarzanie układu elementów według wzoru lub instrukcji
  • zdobywanie informacji na temat roślin i zwierząt żyjących w wybranych środowiskach
  • dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
  • systematyczne obserwacje, badanie okazów zgromadzonych w kąciku przyrody oraz opisywanie wrażeń, porównywanie, wyciąganie wniosków
  • dostrzeganie etapów rozwoju roślin: drzew owocowych, roślin kwiatowych i cebulowych
  • rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów, drzew i krzewów
  • poznawanie etapów rozwoju niektórych zwierząt (żaby, motyla, ptaka)
  • poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „ł”, „Ł”

 

WIERSZ

„Nasze symbole”

 

Piękne jest godło, ważna jest flaga-

każde szacunku słusznie wymaga,

lecz do symboli tych dodać warto,

uśmiech, uczciwość, zgodę, otwartość,

szczerość, życzliwość i dobrą wolę…..

Wtedy w komplecie będą symbole.

 

Ewa Zachara

 

PIOSENKA

„Sto lat dla mamy i taty”

  1. Moja mama najpiękniejsza jest i już

            delikatna jak maleńkie płatki róż

            taka dobra, taka słodka niczym mód

            No po prostu w każdym calu mama – cud!

 

Ref:     Bo tak właśnie w życiu jest

            każda mama jest the best!

            Dziś usłyszy cały świat

            żyj mamusiu nam sto lat!

 

  1. A mój tata to jest taki super gość

Przy nim znika każdy smutek, każda złość

            Więc zaśpiewam dzisiaj tacie z wszystkich sił

            że go kocham , chcę by zawszy przy mnie był

 

Ref:     Bo tak właśnie w życiu jest

            każdy tata jest the best!

            Dziś usłyszy cały świat

            żyj tatusiu nam sto lat!

 

Jadłospis

29.04.2024 - 03.05.2024
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy(1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1) masło (7) twarożek z tuńczykiem i szczypiorkiem (7, 4) mix wędlin, rzodkiewka, kasza manna na mleku (1,7), Herbata

Obiad

Rosół z makaronem (1,3) racuchy drożdżowe (1,3,7)

Podwieczorek

bulka maślana (1,3,7)

Wtorek

Śniadanie

Chleb razowy(1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1) masło (7), schab biały, pasta jajeczna z koperkiem i rzodkiewka (3,7) czekolada na mleku (7), herbata z cytryna, pomidor, kiełki

Obiad

Zupa ogórkowa (7) kasza bulgur (1) gulasz mięsno warzywny, marchew, por jabłko (7) woda

Podwieczorek

owoc

Środa

WOLNE - 1 MAJA

Czwartek

Śniadanie

Chleb razowy(1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1) masło (7) ser żółty (7) kiełbasa krakowska, zupa mleczna otręby owsiana (1,7) ogórek zielony

Obiad

zupa barszcz biały (1,3,7), makaron z truskawkami (1,3,7)

Podwieczorek

kapuśniaki(1,3,7) 

Piątek

WOLNE - 3 MAJA