Wisienki
PLAN PRACY
Tematy:
- Święta majowe
- Jestem Europejczykiem
- Wiosna w pełni
- Rodzina to skarb
- Powietrze- niewidzialny żywioł
Obszar fizyczny:
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/ fizycznych
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas wykonywania zadań
- estetyczne wykonywanie prac plastycznych
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- prawidłowe posługiwanie się sztućcami: prawidłowy chwyt, umiejętne nabieranie potraw
- sprzątanie po posiłku
- wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych,
rozgrywek sportowych
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
- szybkie i sprawne przebieranie się, przestrzeganie właściwej kolejności wykonywanych czynności
- kształtowanie właściwego toru oddechu
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych
- doskonalenie motoryki małej przez tworzenie prac plastycznych i konstrukcyjnych
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
Obszar emocjonalny:
- odczuwanie dumy z przynależności społecznej do rodziny, grupy przedszkolnej, mieszkańców miejscowości i Polski
- uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób
- dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności siebie i każdej osoby
- zachowywanie się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, liczenie się z uczuciami i potrzebami innych
- uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
- umiejętność opisywania emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
- podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną, radość z sukcesów innych
- pojmowanie znaczenia przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu
- dokonywanie wyborów i dostrzeganie pozytywnych efektów własnych działań
- opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
- podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną podczas gier i zabaw
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
- wzmacnianie więzi rodzinnych, rozbudzanie empatii, wrażliwości, chęci pomocy innym
- rozbudzanie umiejętności rozpoznawania stanu emocjonalnego innych osób
- rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
- przedstawianie emocji w różnych formach ekspresji
Obszar społeczny:
- kształtowanie świadomości narodowej przez dostrzeganie piękna języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
- aktywne uczestnictwo w organizowanych na terenie przedszkola uroczystościach związanych z obchodzeniem świąt narodowych,
- poznawanie sposobów czczenia ważnych miejsc, rocznic, historycznych wydarzeń
- przestrzeganie obowiązku szanowania wspólnego mienia
- wypowiadanie się w sposób zrozumiały z zachowaniem następstwa czasu, poprawnie pod względem gramatycznym i fleksyjnym
- wysłuchanie zdania innych, dostrzeganie różnic między ludźmi i szanowanie ich odmienności
- wykazywanie tolerancji oraz życzliwej postawy wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym otoczeniu
- dostrzeganie potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i umiejętne wspieranie ich, włączanie do zabaw lub innych działań adekwatnie do możliwości oraz sprawności
- rozumienie, że rodziny mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
- doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen, odnoszących się do wartości drugiego człowieka
- zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
- właściwe ocenianie sytuacji społecznych
- dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen
- przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji
- obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje
- koncentrowanie uwagi podczas zajęć i podążanie za ich tokiem
- dostrzeganie, na czym polega praca zawodowa rodziców, dziadków, osób z najbliższego otoczenia
Obszar poznawczy:
- tworzenie kącika patriotycznego przy okazji świąt narodowych i ważnych dla kraju wydarzeń
- wymienianie symboli narodowych, wyróżnianie ich spośród symboli innych państw
- słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała
- znajomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy
- przedstawianie postaci literackich oraz treści książek, opowiadań z wykorzystaniem przekazu pozawerbalnego i innych znanych alternatywnych sposobów komunikacji
- znajomość nazwisk wybitnych Polaków oraz ich dokonań
- doskonalenie umiejętności liczenia do dziesięciu na palcach oraz przedmiotach zastępczych
- poznawanie liter drukowanych, małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „f”, „F”
- dokonywanie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej prostych wyrazów
- wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe, wygląd flagi, godła
- ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji
- przedstawianie postaci literackich oraz treści książek, opowiadań z wykorzystaniem przekazu pozawerbalnego i innych znanych alternatywnych sposobów komunikacji
- kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
- wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
- uczestniczenie w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach, zgodnie z następstwem zdarzeń
- poznawanie i odtwarzanie układów tanecznych z wybranych krajów Europy oraz innych regionów świata
- wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
- poszerzanie wiedzy i rozbudzanie zainteresowania krajami Unii Europejskiej
- stosowanie trafnych określeń opisujących cechy wielkościowe oraz różnice między przedmiotami
- dostrzeganie symetrii we wzorach i umiejętność dorysowywania symetrycznie brakujących elementów
- porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej ze stosowaniem określeń stopniujących
- wzbogacanie doświadczenia w zakresie porównywania wagi
- określanie słowem wzajemnego położenia przedmiotów w przestrzeni z zastosowaniem pojęć dotyczących kierunku
- ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk za pomocą komunikatów niewerbalnych
- wzbogacanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi słownych, opisywania obrazków, przedmiotów, cech, czynności, emocji
- wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
- odtwarzanie układu elementów według wzoru lub instrukcji
- zdobywanie informacji na temat roślin i zwierząt żyjących w wybranych środowiskach
- dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
- systematyczne obserwacje, badanie okazów zgromadzonych w kąciku przyrody oraz opisywanie wrażeń, porównywanie, wyciąganie wniosków
- dostrzeganie etapów rozwoju roślin: drzew owocowych, roślin kwiatowych i cebulowych
- rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów, drzew i krzewów
- poznawanie etapów rozwoju niektórych zwierząt (żaby, motyla, ptaka)
- poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „ł”, „Ł”
WIERSZ
„Nasze symbole”
Piękne jest godło, ważna jest flaga-
każde szacunku słusznie wymaga,
lecz do symboli tych dodać warto,
uśmiech, uczciwość, zgodę, otwartość,
szczerość, życzliwość i dobrą wolę…..
Wtedy w komplecie będą symbole.
Ewa Zachara
PIOSENKA
„Sto lat dla mamy i taty”
- Moja mama najpiękniejsza jest i już
delikatna jak maleńkie płatki róż
taka dobra, taka słodka niczym mód
No po prostu w każdym calu mama – cud!
Ref: Bo tak właśnie w życiu jest
każda mama jest the best!
Dziś usłyszy cały świat
żyj mamusiu nam sto lat!
- A mój tata to jest taki super gość
Przy nim znika każdy smutek, każda złość
Więc zaśpiewam dzisiaj tacie z wszystkich sił
że go kocham , chcę by zawszy przy mnie był
Ref: Bo tak właśnie w życiu jest
każdy tata jest the best!
Dziś usłyszy cały świat
żyj tatusiu nam sto lat!
Jadłospis
29.04.2024 - 03.05.2024
Poniedziałek
Śniadanie
Chleb razowy(1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1) masło (7) twarożek z tuńczykiem i szczypiorkiem (7, 4) mix wędlin, rzodkiewka, kasza manna na mleku (1,7), Herbata
Obiad
Rosół z makaronem (1,3) racuchy drożdżowe (1,3,7)
Podwieczorek
bulka maślana (1,3,7)
Wtorek
Śniadanie
Chleb razowy(1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1) masło (7), schab biały, pasta jajeczna z koperkiem i rzodkiewka (3,7) czekolada na mleku (7), herbata z cytryna, pomidor, kiełki
Obiad
Zupa ogórkowa (7) kasza bulgur (1) gulasz mięsno warzywny, marchew, por jabłko (7) woda
Podwieczorek
owoc
Środa
WOLNE - 1 MAJA
Czwartek
Śniadanie
Chleb razowy(1), chleb mazowiecki (1), bagietka (1) masło (7) ser żółty (7) kiełbasa krakowska, zupa mleczna otręby owsiana (1,7) ogórek zielony
Obiad
zupa barszcz biały (1,3,7), makaron z truskawkami (1,3,7)
Podwieczorek
kapuśniaki(1,3,7)
Piątek
WOLNE - 3 MAJA